tisdag, maj 16, 2006

Tredje gången gillt?

När jag kommit 6 cm upptäckte jag att rätstickningskanten vek upp sig. Fult. Det verkade som om det var olika masktäthet på rät- och slätstickning. Mätte och räknade. Repade upp. Började om. När jag kommit nån cm förbi där jag slutade förra gången såg jag att fenomenet kvarstod. Inte lika tydligt, men dock.

Så nu har jag dragit ur stickan igen och plockar upp i första varvet eller nåt. Funderar på om jag ska göra kanten som på miriamtröjan eller i mosststickning. Miriamtröjans kant ser i rätstickad ut, men krullar sig snarare inåt än flärpar rätt ut.

Det här problemet råkade jag inte ut för med den gula toppen. Anar att det kanske har att göra med att jag den här gången hoppar över de förkortade varven som formar sprunden i sidorna. Är de ditsatta för att ta bort kantproblemet, eller är det så att kantproblemet inte uppstod när hon gjorde sprunden och därför har ingen tänkt på det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vet jag inte om jag förstod det hela rätt, men man brukar undvika helt rätstickade kanter eftersom de har en tendens att rulla upp sig. Problemet brukar kvarstå även om man försöker stryka bort det med strykjärn

Cecilia N sa...

Du fattade alldeles rätt. Jag ska undvika rätstickade kanter fr o m nu!