söndag, juli 02, 2006

Avbön

När jag gjorde den gula toppen berättade jag om hur bra det är att istället för att avmaska sätta maskorna på en tråd och använda dem "à la naturel" när man syr ihop stycken.
Jag har nästan slutat tycka så. Jag vidhåller på axlar och under ärmar, men inte längs "avmaska en maska i början på varje varv"-kanter.



Titta på de översta bilderna. På den första är det hur snyggt ihopfogat som helst. (Ärmen är till vänster.) Jag jobbade på bra igår under fotbollsmatcherna och såg framför mig hur den blå toppen skulle vara klar idag.
Men sen... (andra bilden, där ärmen följdaktligen är till höger), på andra sidan kulle på ärmen: Stora fula hål. Tnkte att det kanske hade att göra med att jag nu sydde ihop uppifrån och ner, istället för nerifrån och upp som på framsidan.
Avbröt och sydde nerifrån istället upp för halva sidan, men icke. Det blir hål.




Så jag gjorde en liten provlapp idag i solskenet/ skuggan under äppelträdet. En med "avmaska en maska i början på varvet"-kant. Sen sydde jag på den på prov.


Och si så snyggt det blev!
Så det blev till att ta loss den nästan helt isydda ärmen och repa upp ärmkullen på den och tillika repa upp ärmkullen på den andra.
Nu stickar jag flådiga ärmkullar med avmaskade kanter och det kommer att bli en fröjd att sy dit dem.

Hoppas kan man ju...

Inga kommentarer: