söndag, februari 18, 2007

Ordnung!



Här kommer då änteligen bilden på första färdiga för iår.
Fyrtrådigt svenskullgarn från Kilafors stickat på nr 6 uppifrån och med muddarna (moss-stickning) på nr 5. Som vanligt, för mig iaf, så krullade kroppens nederkant upp sig och jag börjar fundera på om blockning är det enda rätta. Swaggerns likadana kant har ju aldrig kommit på tanken. Eller har det att göra med att den har sydda sidsömmar?

Alla hypoteser är välkomna. Jag provar alla fram tills jag hittar ett system som fungerar.

Garnet till nästa swagger har kommit. Det blir en i antracit-antracit. Ska bara tvätta härvorna först. Sniffar hellre på schampodoft än petroleumoljor.
Samtidigt kom garn till Garntjänsts modell 6155 (förra sommarens katalog, sidan 24 enligt pdf, sidan 46 enligt pappersupplagan). Fast jag ska göra den längre i livet.
OBS! Det är extrapris på både deras svenskullgarn och på lingarnet. (Numera. När jag köpte ullgarnet var det det inte.)

Mammas kofta håller på att få sista varven på andra manchetten.
Sen blir det knäppkant och matematik på högre nivå.
Eller vad tror ni? (tankehopp från högre matematikakrobatik) Kan jag sticka en nederkant nedifrån, sticka knäppkant och koftliv parallellt och när garnet tar slut knyta ihop nederkanten med resten?
Anar att det minimerar starka känsloyttringar mot slutet ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

wv säger Så kul (zokul)! Och jag håller med. Du har inspirerat mig till att börja sticka igen och det blir en vit rätstickad lite luddig halsduk åt dottern, med virkade vita blommor på ena änden. Verligen inget avancerat men jättefint:-)

Cecilia N sa...

Å så skoj! Visst vet du att det är stickcafé på Marias garn om lördagarna? (Huruvida det är varje lördag är jag dock inte uppdaterad om.)
Är det nåt som komplicerar sig för dig; tveka inte att gå dit och be om hjälp.

(Ja, jag är förtjust i min nya kunskap om semikolonets användning!)

Hur ska vi nu få Lotten att sticka basketbollar när hon är ute och reser och ändå inte kan bolla?

Anonym sa...

Jo, jag har sett att det är stick- och virkcafé på Marias garn och jag har halvt om halvt lovat en kompis till Hilma (Redaktörskans dotter) att vi ska gå dit nån gång. En snubbe på hennes fritids har nämligen lärt henne sticka och hon är eld och lågor.

Lotten kanske kan sticka fordral till basketbollarna? Du vet, som folk har till sina bowlingklot... om man har sett Big Lebowski;-)