torsdag, juli 12, 2007

(Ännu mera) Uppdaterat




Nu äntligen kommer här bilden på min svarta sjal som jag började med förra sommaren, men som blev för kort och som jag förlängde och nu blockade för några veckor sedan och fick anses som lagom stor.


Så stor såg originalsjalen ut på bilden på nätet där jag hittade beskrivningen, men antingen blir sjalar olika stora pga garntyp trots att jag stickade med samma sticktjcklek som hon rekommenderade, eller så var hon inte ett så ståtligt fruntimmer som jag själv.





Det viktigaste på mudden är nu klar. Eftersom jag är högerhänt lade jag stycket på vänsterhanden när jag tog bilden, men mudden är tänkt att sitta på högra handleden och sen ska det vara en basklav på mudden till vänster handled. Nu återstår en massa varv med bara notränder som pärlmönster.


















Det var ett fasligt pill att få dit alla pärlorna på tråden. Men så småningom satt alla i rätt ordning. (Efter att jag fått ta loss ca hundra pärlor för att jag hade glömt åtta ...)
Mudden stickas längs med armen alltså uppåt handen - nedåt armbågen i rätstickning, som fungerar som resårstickning.

De bruna pärlorna köpte jag för att ha till det här garnet. Men sen när jag behövde en färg till, och inte hittade de "vita", så köpte jag de gröna också. Hepp!
På bilden här ovan syns de bruna pärlorna bättre än i verkligheten. Jag är lite tveksam och funderar på att göra den andra mudden i omvänd pärlfärgställning.

5 kommentarer:

Garngamen sa...

Helt fantastisk sjal! Den blev ju jättebra i storlek.Men hu såsvårt att sticka i svart. Du måste ha bra ögon. Gillar mudden. Skall du inte ha basklaven på andra? Kul ide ialla fall! Pärlor blir snyggt!

Anonym sa...

Så snygga grejor du gör! Muddarna är hur snygga som helst. Har du komponerat mönstret själv?
Hoppas du har en skön sommar!

Cecilia N sa...

garngamen: Jo det är jättesvårt att sticka i svart - på vinterhalvåret. Det är därför den har fått ligga i ide tills ljuset kom tillbaka. Men då visade det sig att den visst var lagom stor och inte behövde förstoras ännu mer.

Boel:Muddmönstret är inspirerat av bloggblad (se post längre ner) men jag har själva "tagit ut" diagrammet genom att förstora klaverna i kopiatorn och sen "transkriberat" dem till rutat papper.

Bloggblad hade inte (vad jag såg) några notrader, så det lade jag till.

Bloggblad sa...

SNYGGT! Inte alls likt mina - och jättekul att få inspirera till såna stordåd! Jag har inte lagt ut nån bild på mina senaste, jo, tangenterna kom med, men inte vänstermudden. Ska åtgärda det snart!

Din klav syns betydligt bättre än min - men det var ett förskräckligt plock, för jag gjorde den på fri hand... mönstret jag ritade funkade inte... Gjorde en provklav - men ändrade på de två andra...
De två pianomuddarna var inte precis enkla heller, men oj, vilken rolig uppmärksamhet de väcker!

Är så impad av den fina sjalen. Jag har inte vågat mig på mönsterstickning än - i denna stickperiod alltså, för 30 år sen kunde jag...:)

Strumpstickan sa...

Så fint!