onsdag, september 24, 2008

Frågelåda

"Frågelåda" definieras här och nu som: jag ställer frågorna och den som vet nåt svarar klokt och efterlängtat.

Man börjar med att ta "råull" och lägga på underkardan. Är det här lagom mycket?

Sen ska man karda tills det finns lika mycket i båda kardorna. Jag lyckas inte klura ut hur man gör för att uppnå det tillståndet. Innan jag vet ordet av är underkardan tom ...
... och överkardan full. Hver gang. Och det kvittar om jag kardar några tag eller många. Vad gör jag för fel här?
Dessutom blir det hela tiden "u-svängar" runt de översta "tag-garna". Dessa är fotogra-ferade efter det att de lossats från överkardan och den ullen överförts till underkardan. Det ska nog inte bli några u-svängar, men hur undviker man dem? (Just överföringen verkar jag iaf ha koll på.)

Nå i alla fall, så när man har kardat "en tuss" så lossar man den från kardan och lägger ovanpå den förra "tussen" och så vidare i en hög som så småningom blir tio "tussar" hög. (Den här är inte klar än.)
Och så rullar man ihop "tuss-högen" och nu kallas denna tjocka rulle "kardflor".
Varför gör man kardflor?
För sen drar man ut fibrer ur kardfloret och lägger ut på underkardan likt "råullen" på första bilden och kardar ett varv till ...
... för att sen fösa av kardan och då ska den rullas i en "spiral-formad rulle" enligt boken. Det är tydligen denna "korv" (kardrulle) man ska närma sig spinnrocken med.
Men mina kardrullar blir måttligt "korviga". De blir mer som de där lagren som bildar kardfloret, fast dubbelvikt.

Och "spiralformat", det förstår jag inte alls. Jag förstår av bilderna att man rullar dem "parallellt" som när man rullar ihop en matta. Men "spiralformat" får mig att förstå att rullen ska bli sned, så där att "den gamla långsidan", kortsidan på rullen, ska ringla sig upp längs rullen.
Det som sitter i min karda är alldeles för "kort" för att lyckas rullas ihop så spiralformen får vänta.
Hur får jag till snyggare kardrullar?

Fram till ikväll har jag nog tyckt att jag varit rätt så bra på att karda.
Igårkväll försökte jag mig på att spinna på kompisens spinnrock men det var high tech! Jag har inte C-kursen på den civilingenjörsutbildningen, helt klart.
När det då stod i boken att det är svårare att karda än att spinna då blev jag tveksam till om jag lyckats göra nånting rätt.

Väldigt tacksam för svar ...

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

JÄttespännande att följa det här! Verkligen.

En rullad matta blir ju en spiral sedd från sidan... eller? Kanske räcker det som spiral.

Jag ser fram emot fortsättningen. Hoppas inte du sticker dig och sover i 100 år... för då hinner jag inte vänta och spana in prinsen.

Cecilia N sa...

Jag kan tänka mig att det är så hon menar, men eftersom hon påpekar att det ska bli en spiral så tänker jag att det är nåt annat. Annars skulle det ju alltid bli en spiral när man rullar ...

Anonym sa...

Lite mindre ull skulle bli lättare att hantera.
Det blir inte lika mycket ull på båda kardorna och inte spelar det någon roll, huvudsaken är att det blir kardat.
Usvängarna är lättare att slippa om man har lite mindre ull och inte kardar med så stora svep att det hamnar så mycket ull i överkant.

Barbro

Marianne sa...

Här finns det en massa filmer att titta på bla. hur man kardar och gör kardflor.
http://www.joyofhandspinning.com/
Hoppas att dom kan vara till någon hjälp.

Tina sa...

Jag håller med föregående talare - lite mindre ull, och lite mindre tag, då blir det lättare att undvikar u-krokarna.

Jag har aldrig lyckats karda så det blir lika mycket på båda kardorna, tycker det låter konstigt att ha som riktlinje. Snarare är det alltid en som är full och en som inte är det.

När det gäller kardrullar så verkar det som om du kardar först en gång, sedan rullar ihop flera kardlager med varandra och tar nya tag. På så sätt så blandas fibrerna ytterligare, från olika lager och olika kardningsomgångar. Det ger väl teoretiskt ett bättre, jämnare resultat kanske?

Tycker du att det räcker med kardning efter en omgång - ullen kan ju vara väldigt ren och lättkardad - så kanske omgång 2 inte behövs?

Och spiralformen måste ju vara som någon sa, att det är som en spiral sett från sidan. Att försöka få till några andra konstiga habrovinklar verkar knepigt, jag gör helt vanliga rullar bara, och det fungerar utmärkt!

Tänk på att du har några kg på dig att få den perfekta kardrullen :)

Cecilia N sa...

Tack så jättemycket för era tips! Och den där http://www.joyofhandspinning.com/ Vilken sida!
Enligt deras filmsnuttar om kardning så har jag ju varit helt fel ute om hur man bär sig åt. Jag har mer tänkt "rykta häst" än dutta.

Barbro Heikinmatti sa...

Det finns lika många sätt att karda som det finns kardare, huvudsaken är att dina kardflor är lätta att spinna från. Det beror på fibrerna om man lyckas rulla ihop floret eller om man låter dem vara öppna. Olika fibrer - olika flor - olika garn :)
Lycka till, du har påbörjat ett livslångt lärande som är jätteroligt och spännande!