tisdag, juli 28, 2009

Interweave knits hösten 2009

Här finns förhandstitten.
Det blir inget köpt av mig iår. Vi har inte riktigt samma smak jag och de på tidningen. Här är min rescension utifrån länken ovan:

Scoop pullover var faktiskt rätt intressant. Inte på mig, men som idé. Antagligen gör den sig bättre som kortärmad, men jag är ju en lite mer långärmad typ ...

Freyia sweater. När jag såg den på bild tänkte jag: bohusstickning i bomull. Jag blev verkligen förvånad över att det var alpacka/silke/kamel/kashmir när jag såg garndeklarationen. Den var väl fin, men jag är inte inne på det spåret.

Bandelier socks. Det har talats om att handarbete är förspilld kvinnokraft och vad är detta om inte det? Sockor slits. Sockor fastnar i konstiga skruvar i trappan. (Därav familjens inomhusbarfotaskap.) Redan när de spetsmönstrade sockorna kom på modet så var jag skeptisk. Det kvarstår.
(Säger hon som delade raggigarn i fyra kardeler och stickade tunna tunna strumpor på tunna tunna stickor och med dubbel hällapp ... Men de hade ett syfte: vandringsstrumpor till mig som så lätt får skoskav.)


Slanting Gretel tee. Söt fotomodell, söt tröjmodell, söt färg. Återigen inte för mig, den där är mer för dottern. Lite förvånad blev jag dock att den inte är insvängd i midjan. Och varför inte långärmat? Är det bara jag som alltid fryser mer om armarna än om kroppen?

Barcelona jacket. Snygg modell, snygg yta, snygg färg. Men är man lite lång så ser den där rundade nederkanten lätt ut som att plagget sitter på Vanheden eller Magnus i fem myror. Skulle jag göra den här skulle jag göra en horisontell nederkant. Men då skulle jag antagligen få göra om framkanten också till en lodrät. Kanske den blir alldeles förfelad då.

French braid pullover. Jag gillar inte så breda flätkardeler.

Nordic swing. Men hallå? Gjorde inte jag något sånt alldeles nyss? Men så konstig kragen ser ut bak?

Trellis and vine pullover. Är det bara jag eller finns det bara en modell på hur en tröja ser ut? Freyja sweater här ovan och många enkla tröjor innan dessa ser ut på precis samma sätt. Sen har de lång eller kort ärm. Färgmönster eller strukturmönster, uppe eller nere. Tja. Kanske ska man inte ändra ett vinnande koncept.

Alpaka tunic. Tänk, den där kan jag nästan tänka mig. Fastän den är kortärmad ...

Farmer's market cardigan. Jag vill gärna kunna knäppa mina koftor. Men jag blev väldigt glad åt de finurliga fickorna. Kragen var enkel men effektfull.

Sen finns det några modeller till. Men de är oviktiga för mig.

4 kommentarer:

Boel sa...

Interweave är ofta rätt överskattad tycker jag i alla fall av mig som rätt ofta köper tidningen men som aldrig stickar något ur den. Däremot kan jag komma igång med något helt annat efter att ha bläddrat i den och det kan ju också vara bra men inte så billigt. Pladdrigt blev denna kommentar men jag hoppas andemeningen framgår någonstans bland alla ord.

Kram
Boel

Elisabeth sa...

Att hitta orden som letar sig ut från ens hjärta, och ge dem till den som behöver det just då.. så gör de som äger ett stort och varmt hjärta. Du har det...!
Tack snälla snälla...

Varm kram...

Bloggblad sa...

Ojoj... scoop pullover på mina meloner - djiiiisös.

Cecilia N sa...

Man får kanske anpassa tröjmodellerna till sin egen, bloggblad. ;-)

De som inga meloner har får göra så gott de kan.