fredag, december 31, 2010

Sent ska syndaren vakna

... sägs det.

När jag satt och skrev ihop min årsredovisning så insåg jag att det fattades bild på mina orangerandiga strumpor i mellanraggi. Så här kommer det en bild på dem. Jag är inte helt förtjust då jag tycker de är en aning trånga att få på sig.

De har en annan egenhet också, kan ni se "fejlet"? Det borde inte kunna få uppstå tycker jag. Fabrikanten har klantat till det.



Bland mina julklappar fanns inte bara tre rundstickor med mjuk slang (varav två med trästickor, vilket gör mig livrädd att bryta av dem pga slarvig behandling!) utan även en härva entrådigt garn i kraftiga färger från lila till vinrött över rött. Rimmet handlade om "en tröja - men du får börja". Jag är ganska säker på att det inte räcker till en tröja, men nån sorts magvärmare i moss-stickning kanske?


Jag pratade med två damer i väl pensionerad ålder häromdagen och nämnde att entrådigt slätstickat blev vridet. Det kände de inte till. "Hur kan du veta så mycket?!" var deras häpnad över detta.
Vid vilken generation försvann sånt ur allmänt medvetande? Eller har det aldrig funnits där? (Jag tror inte mamma heller vet det, kanske inte mormor visste. Men mammas mormor visste nog.)

1 kommentar:

Bloggblad sa...

Jag visste inte att det just handlade om entrådigt, men nog har märkt att en del vrider sig.

Nej, jag ser inget fel. Men ser att det är dags att klä på mig rejält för en halvtimmes promenad till kyrkan och nyårsbön. Blir hämtad sen... Per har tapetserat sig trött och tänker sova en stund.

F.ö. fick jag "godkänt" på båda de senaste alstren. Kul! Svarar lite bättre sen och berättar om alla turer kring en namnmiss... såååå arg har jag varit. Men nu är jag snäll igen :) ordningen återställd.