fredag, juli 08, 2011

Ajrå nr 2


Nu börjar jag tro att det ligger nåt systematiskt fel i mitt tänk.

Den mörkblå mössan är akryl. (Jo, det finns sånt konstigt i de mörkaste hörnen hos mig också. Tur det även finns såna här projekt. Tänker att ett kräkbarn behöver ha lätt-tvättade kläder så då hoppas vi att den här hamnar hos ett sådant, även om jag inte önskar vare sig mamma eller barn den jobbigheten.)
Den är dessutom stickad som en remsa och ihopsydd bak.

Båda "ajrå"-projekten är bomull/-sblandning och stickade med förkortade varv.
Allihop stickade med lika många maskor (något så när). Antagligen blir bomullsgarnets varv längre än akrylvarven. Men akrylnederkanten blir också mer uppsvängd i nacken. Jag tror egentligen det kluriga ligger där. Hur kan det bli så? Är det bara det att sömsmånerna drar ihop så mycket mer än förkortade varv? Är det inte att föredra förkortade varv då det inte blir
a) någon söm för barnet
b) någon montering för stickerskan (inte helt oviktig faktor).

Hur ska man få samma form på mössor med förkortade varv som på den med söm?

Förslag på varför det blir så här mottages tacksamt. Det är alltid roligt att utveckla sitt kunnande.

Inga kommentarer: