lördag, september 24, 2011

mer hemspunnet


Om jag jämför med de garner som presenteras på ravelrygruppen Spinning in Sweden så är det här inget garn att skryta med.
Det är inte precis homogent, likadant från början till slut.

Men det är mitt garn och det är det första jag spunnit på den bruna spinnrocken från Överkalix. Det är också första gången jag testat tekniken "spinning from the fold" som antagligen har en svensk term som jag gärna tar till mig om någon upplyser mig om den. Det är tvåtrådigt och sisådär 98 meter långt och ovägt.

När den ena spolen tog slut före den andra så gjorde jag så som mrs Petersson lärt mig.
Den återstående tråden lindar man runt handen enligt ett särskilt mönster (ovansidan handen - fram i handflatan - runt långfingret - tillbaka samma väg - fram i handflatan från andra hållet - runt långfingret - tillbaka samma väg - och sen var vi tillbaka från startpositionen). Sen vränger man loss handen och drar fram de båda ändarna. Sen sätter man ihop de ändarna med de som finns i det tvinnade garnet. Och så tvinnar man vidare och på slutet har man en vikt tråd och så blev all tråd tvinnat garn.
Någon annan gång ska jag försöka komma ihåg att ta bilder i det här stadiet.

2 kommentarer:

Christina sa...

Jag tycker det är riktigt vackert att garnet blev ojämnt...men det kanske inte blir lika hållbart?

Cecilia N sa...

Ja det är vackert på sitt eget vis och det blir en "levande yta" på stickningen.
Och det sägs vara svårt att få till sånt här "konstigt" garn när man väl kan spinna jämnt.

Men just nu försöker jag häva mig ur nybörjarklassen och strävar efter att behärska tekniken så att garnet blir jämnt.

Jag tänker spara den här härvan för ett projekt som jag tänkt på i många år där en idé är ojämnt garn. Så får vi se om projektet blir av ...