måndag, november 14, 2011

Muffbeskrivning

En muff är ju vanligtvis ett rör i vilket man stoppar händerna, en från vart håll, för att värma dem.

Men så tänkte jag på den erfarenhet jag har av mina egna kalla händer och fossingar. Inte sjutton kan man värma en kall hand med en kall hand?
Så jag utvecklade modellen. Tänk Z. Men plattare.
Diagonalen i Z utgör en mellanvägg i muffen, så händerna inte behöver mötas och kyla ner varandra.

Sticka en "halsduk" i lagom bredd, tre gånger så lång som händerna/som du vill ha muffen djup.
Vik ihop halsduken som ett Z. Sy ihop de tre kanterna i var sida. Nu har du ett hål i var kortsida som du kan stoppa in händerna i.

6 kommentarer:

Karin sa...

Listigt! Kanske en snodd också så att man kan hänga det om halsen, ifall man skulle behöva klappa händerna eller använda dem på annat sätt?

Cecilia N sa...

Det kan man säkert tillsätta.
Min invändning, som är alledels personlig utan erfarenhet av muffbärande, är att man kanske ibland vill ha den ena handen närmast magen och ibland den andra. Då är det bara att rotera "hela paketet", men det kan kompliceras av en snodd.

Kanske en snodd att ha runt handleden?
Hm.

Efwa - Medea sa...

Superbra idé!

Cecilia N sa...

Tack, Medea.

Anonym sa...

Pärlbesatt som inte kunde kommentera i eget namn här...

TACK! Aronia var det!! :)

Den förra jag gjorde och inte minns namnet på är nån form av vinbär, kanske nåt med fjäll också? Måste bestämt kolla i gamla inlägget, annars kommer det att fastna i huvudet...

Men TACK, som sagt!

pärlbesatt sa...

För mig är en muff nåt helt annat, som bekant! Vilket fick mig att skratta hysteriskt när jag for igenom nybygget Kvarteret Muffen, bortåt Fruängen.

Kom hit för att säga hej och säga Jag lever, och jag har bloggat, om än med något mycket obetydligt.

Gott nytt osv! :)