fredag, juli 31, 2015

souvenirer

Ibland köper man en liten pryl som det står "Östersund" på, om man är i Östersund. Eller "Strömstad" om man är i Strömstad. Antagligen är den då också prydd med en räka ...

Det händer kanske inte riktigt lika ofta nuförtiden, det var nog en större åtgång på målade smörknivar, trätallrikar, nyckelringar och askkoppar tidigare under 1900-talet när vi fått en eller annan semestervecka att turista på.

Fast ibland kan det vara kul att köpa nånting från en viss plats ändå.

För ett tag sen var jag i Strömstad och jag förstod på vägen dit det som jag egentligen har vetat om i rätt många år: Min slöjdpåse från när vi gick i trean bör pensioneras.

Från början hade den ju förstås en ljust ärtgrönt snodd också, matchande med broderiet, men den har bytts ut ett flertal gånger under livet.

En gång på en Gotlandsfärja bestämde sig en schäfer på bildäck som vi gick förbi att den behövde attackera påsen. Jag var förstås glad att den nöjde sig med påsen och inte fortsatte till våra då ganska små barn som gick bredvid, men bithålet är onödigt. Fast än så länge har nog inget viktigt tappats ut genom det.

Men slitaget är nu monumentalt även i dragskon.

Så när jag nu var i Strömstad, som inte kan stoltsera med någon lokal garnaffär (LYS på bloggspråk), så tänkte jag istället gynna den söta lilla tygaffären nere på Södra Hamngatan, nära museet, och köpa en bit tyg att sy en ny slöjdpåse av.
Konstruktionen av påsen är att stadkanterna är ovankanten. Det betyder att tyget inte kan vara mönstrat med t ex blommor som växer. För stjälkarna kommer att vara horisontella på den färdiga påsen. Mönstringen måste alltså vara 90-graders-kompatibel.
Jo, det fanns ett tyg fullt med räkor, men jag kände nästan lukten av räkor och bestämde mig för att den inte gick ihop med stickningar. Så istället blev det det här med trådrulleblommor.

Antagligen skulle jag ha slagit till på ett snyggt satinband också, men det fattade jag inte förrän jag hade betalat och då kändes det konstigt att börja om igen.
Så nu ska jag bara hitta symaskinen och någonstans att ställa den.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tyg helt i min smak! Många glada och starka färger.
Jag sydde en ljusgulrutig slöjdpåse i trean, med gröna broderier. Med förklädesband, så att man kunde ha den som ett förkläde under arbetet. Den har jag aldrig använt efteråt. Men när jag stickade pärlmuddar sydde jag en liten sidenpåse att ha det hela i.

Ha det så skönt i sommar! Och har du vägen förbi, så.....

Bloggblad (som tappat lösenordet...)

Karin sa...

Precis en sån slöjdpåse hade jag också! Och initialerna broderade i mödosam kedjesöm, tror jag det heter. Vart tog den vägen, månne?

Cecilia N sa...

Vi fick välja på kedjestygn och stjälkstygn. Jag använde stjälkstygn.

Victoria sa...

Det finns ingen garnaffär i den här lilla räkstaden eftersom garn är så väldigt mycket billigare i Norge. Det som inte grannlandet handlar här, det tycker inte köpmännen är någon idé att köpslå om. Vi har ju däremot orimligt många godisaffärer och så åker vi över gränsen för garn. Vilket i sig är ganska trevligt. :)

Cecilia N sa...

Välkommen hit, Victoria!

Nu sedan jag hört nördic knittings avsnitt med Tone Skårdal Tobiassen och Ingun Grimstad Klepp om ull och stickning i Norge så kan jag tycka det låter som lika bra.
Synd bara om de som inte har bil. Eller det kanske finns andra transportmedel ...

Victoria sa...

Det har du rätt i, norrmännen är rätt vassa på garn och sånt.

Visst finns det fler transportmedel. Båt är ett annat trevligare alternativ ;)

Cecilia N sa...

Båt ÄR ett trevligt alternativ!