måndag, maj 25, 2020

Denna ständiga lagning ...

På grund av orsaker som jag inte ens orkar gå in på så fortsätter jag att lappa min skjorta. Den senaste gången den föll isär var det lite på bakstycket vid ärmen och på baksidan ärmen.

Jag hittade inte mina lappar som jag använt tidigare. Jag hade lagt dem på ett bra ställe. Istället fann jag en gammal volang till ett för kort lucianattlinne som hade sprättats bort. Det fick bli den istället.
En bit volang på bakstycket.

Och den stora katastrofen på ärmen ... En gång i tiden fanns en mindre katastrof på framsidan.

Jag bara körde tvärs över med volangen.
Nån gång när jag skulle laga jeans på knäna fick jag ett tips att sprätta upp sidsömmen för att få utrymme att köra maskin utan att råka köra fast (så mycket) i sådant som inte skulle med under pressarfoten.
Den här gången sprättade jag bort hela ärmen och dessutom en hel del av ärmsömmen.
  
(Förresten. Det här var ju inte den senaste lagningen. Jag har hunnit göra en lagning på den andra ärmen också sedan sist ... och hittat lapparna på det bra stället.)

2 kommentarer:

Heidi sa...

Bra tips!

Men jösses alltså, kvalitén på den där skjortan alltså - usel, är ordet som kommer för mig, varje gång du skriver om den där skjortan.

Cecilia N sa...

Jepp! Så tänker jag också. Jag börjar mer och mer se den som en stomme för ett lapptäcke.