tisdag, augusti 22, 2006

läget...


När jag tog bort nålarna i blockningen dröjde det inte speciellt många nålar förrän "sufflén sjönk ihop". Första sidan drog sig snabbt 2 cm in mot mitten. Den andra var inte riktigt lika benägen, men den hade ju ingen andra-sida som drog...

Nu är den inte en liten sjalett, men en stor. Sjal är den inte. Så nu ska jag försöka sprätta upp avmaskningen och fylla på med tre fyra rapporter till... Jätteskoj eller nåt...


I väntan på den lyckade blockningen startade jag den gröna toppen. När jag hunnit 8 cm kom jag på: NeeeeeJJJJ! Jag skulle ju INTE börja med 6 varv rätstickning!
Den senaste innovationen i den branchen lyder: från avigsidan: sticka räta maskor. Från rätsidan: sticka 1r, 1a. Jag tycker det verkar som det fungerar.
Maktätheten gånger antalet maskor verkar stämma överens med mina egna mått. Det som syns här på bilden är de nya 10 cm som gjorts med den nya kanten. Första nystanet antar jag räcker ett varv till.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men fin är den ändå! :D

Anonym sa...

hej - hittade hit via Lotten...ville säga att din blogg blir en verklig nostalgikick för mig; min mamma som dog -03 var gammal textilare fr Konstfack - hade haft s k "sticka-virka-sy" sidor i olika veckotidningar och skapade rent otroliga verk!! Gjorde tex en "jakttrofe" i naturlig storlek - en stickad älg! Och stora stickade bildverk som hade foto-förlaga osv..och så förstås massor av kläder....funderar på att lägga ut lite av hennes grejer i min blogg snart!

Anonym sa...

Den svarta ser jättefin ut, synd bara att du inte blockade ut den tillräckligt för att den skulle hålla formen. Försök vara ännu tuffare nästa gång så blir det nog jättebra.

Cecilia N sa...

Hej båda två!

Tack Kajsa, jag tycker också den är fin, men lite liten som sagt. Måste väl åtgärdas innan ljuset försvinner...

Skoj Petra med stickad jakttrofé! Då skulle vi kunna förena våra intressen, maken och jag... Fast jag undrar om han vill att jag ska sticka mular till de älghorn som redan sitter uppe...

Haha, kanske en julklapp? (Hur fick hon den att hålla formen? Det är ju väldigt lätt att det blir en hängmule ända uppifrån, antar jag...)

Cecilia N sa...

Heidi!

Hur menar du nu? Menar du att om man bara tar i lite sisådär så krymper den tillbaka, men om man tar i så man är rädd att den spricker (vilket jag redan var) så stannar den?

Intressant... Men jag tänker nog lägga på några rapporter ändå. Det fattas en dryg decimeter på mitt-bak-måttet...

Knit-Marie sa...

Det är så befriande skönt att höra om dina 'felsteg'. Jag gör fel mest hela tiden och: /viskar/ det är inte alltid som jag tar upp och rättar till.
Du säger det väl inte till nån?

Cecilia N sa...

Vet du Knit-Marie, det gör inte jag heller alltid. Eller försöka rätta till det på nästa varv. Fast ibland måste man ju dra upp... :-(

Anonym sa...

Hej,

ja precis så menar jag. Man måste spänna ut den ordentligt - tills den nästan ser ut att gå av. Detta eftersom den alltid slappnar av lite grann efter en blockning. Blockar man inte tillräckligt faller den helt enkelt ihop. Så buss på´t igen:-)

Mitz sa...

Hej, kom hit via din komentar på min blogg, ;) .
Den blir jättefin din sjal, att storleken inte blir densamma som i originalet beror inte bara på blockningen utan att i originalet har honlite grövre garn än både du och jag har använt.
Såg länre ned att du ville ha lite mer form på din sjal, jag håller med dig. Detta mönstret slutar lite mitt i, ingen avslutning...
Jag gjorde avslutningen så här: på de räta varven: ||0|*|||A|||0|0*|||A||||0||
aviga varven stickas räta
Upprepa 3ggr.
sticka 1rät varv med omslagen rakt ovanför omslagen(0) ovan, detta ökar maskantalet med 20%!
sticka ett varv räta maskor på avigan.
avsluta genom att sticka 2r *lyft båda m tillbaka till vänster sticka sticka samman dessa 2m, sticka 1r*. Detta ger en mycket luftig och elastisk avslutning. När du blockar sätter du nålen i mitten av omslagen.
Heh, hjälpte eller förvirrade jag dig?
Nåja, tänk på att börja kanten så att den stämmer överens med mönstret i sjalen.
Och, om du har ork, sticka sjalen större även om det betyder att börja på 3:e nystanet, De blir så mycket finare om man kan svepa dem om sig ordentligt(personlig åsikt).

Knit-Marie sa...

Liten sjal kanske, men oj så fin! Ska bli kul att se den med nån mer rapport