tisdag, januari 08, 2008

magic loop

På sticklistan har det ställts frågor om magic loop, hur det faktiskt fungerar. Det är inte lätt att förklara med bara ord, det behövs bilder. Men eftersom sådana inte går att skicka med på sticklistan så gör jag en liten "skola" här.

Föremålet för stickning är ett par raggsockar stickade från tån och uppåt. Garnvalet är helt och hållet valt av fotogeniska skäl.

Jag började med att lägga upp med en provisorisk uppläggning runt rundstickkabeln. Här behövs en film ... (Och nej, jag vet inte hur man gör för att se den här.) Filmen visar just denna specialitet från ca två minuter in i filmen.


Så här ser det ut när man lagt upp.
(Eftersom jag använder 48 maskor runt foten på raggsockor har jag lagt upp 24.)

Sedan stickar man en gång alla 24 maskorna. Sen börjar de förkortade varven. För att spara plats och det är så bra beskrivet av Barbro så hänvisar jag till den länken från punkt fyra hos henne. (Obs att hon har ett annat antal maskor!)

På den här bilden syns första vändningen. (Jag har knutit fast första trådänden i stickan.)

Nu är jag klar med första
"tåtutan". En klok människa gör båda tårna samtidigt, precis som man stickar två ärmar samtidigt. Stickningen fram hit har varit fram-och-tillbaka-stickning. Nå, jag lägger nu upp för en tåtuta till och stickar fram till detta moment. En av anledningarna att jag gör en tuta i taget är att stickan är lite kort. Jag tror att det blir mindre stretigt att använda en längre sticka. Men jag ville ju ha en av rätt tjocklek och då fick jag ju ta vad jag hava kunde.

(Problemet var att tårna nu hamnade "ojämnt". När den ena var rättvänd så var den andra "påsen" ut och in, så jag använde lite hjälpstickor för att få dem "parallella".)
Så här:


Nu är allt klart för att sticka båda sockorna runt runt på magic loop. Men det får jag fortsätta knåpa med att beskriva imorgon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Finns även en artikel i Stickas senaste medlemsblad (som undertecknad har skrivit) för dem som är med i Sticka förstås.

Cecilia N sa...

ååå, du är som publicerad! Dessvärre är jag synnerligen o-med i Sticka.

Stick-kine sa...

Jättebra förklaring! Jag har gjort ett försök att sticka sockar- barn - två på en gång på magic loop. Lite krångligt innan man kommer en bit på väg men sedan hur bra som helst!

Strumpstickan sa...

Du är fantastiskt bra på att visa och förklara!