måndag, januari 14, 2008

Provlapp!



När jag i höstas ropade in det blå melerade garnet till barntröja nr 2 köpte jag samtidigt ett aubergine-färgat "fingarn". Minns jag inte fel var det silke och merino i eller nåt. 6 trådar är tillsammans lindade runt en kon. De är fasligt tunna var och en, men ett halvdussin i taget blir lite väl tjockt och grovt tänkte jag och splittrade garnet i två trådar och gjorde en provlapp till Print O' the wave stole.

På stickor 3½ kändes det ... lite för mycket fisknät. Utspänt ser det mycket bättre ut än provlappen kändes igårkväll.
Frågan är vilken kvalitet en färdig stola bekänner sig till: uppspänd och vacker eller "fisknät slängt i ett hörn"?

Jag blev nästan lite lättad över att det kändes fel. För trådarna verkade ha gått med i facket eller nåt. De var inte alls så intresserade av att skiljas åt som man skulle kunna tro när man ser dem tillsammans. De är nämligen inte tvinnade med varandra utan bara "medresenärer".

Så att pilla med nåt "silkigt" som inte ser ut att ha nån styrsel och dessutom svära över trådtrassel ... njae, jag kan använda min tid till annat.


Så jag är nog på väg att repa upp den här lappen och istället göra en ny med alla trådarna. Så får vi se.


Om swaggern kan meddelas att den tydligen är lite längre än den förra. Och summa knapphål upptäcktes vara ... åtta!
Den senast uttänkta strategin är att "plugga igen" (eller ignorera) det som ligger strax under det på halskanten och därmed använda sju.

Inga kommentarer: