torsdag, maj 29, 2008

Hemfridsbrott?


Sonen tyckte att allt fotograferandet rätt in i grönskan var generande - för fåglarna!
Mycket har hänt sedan förra bilden: här syns en unge balansera på bokanten. (För visst ser ni den nu väl?) Hade man kunnat filma med så här mycket zoom hade ni även fått se hur det ser ut när man motionerar sina vingar inför flygfärden.
Två ungar var i boet när den här bilden togs, men jag har sett tre glupska näbbar möta förälderbjörktrasten.
Innan jag tog den här bilden (och många fler) satt jag ute. Då hörde jag ett idogt "kacklande" av björktrastarna som flög fram och åter kring tomten. Antagligen var det en som flyttade hemifrån då.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Björktrasten kunde ha en snyggare sångröst, tycker jag... jag kallade dem skrivmaskinsfågel när jag var barn.

Cecilia N sa...

Skrivmaskinsfågel var ett mycket passande namn tycker jag!