lördag, mars 12, 2011

Frågelåda

Så var det då dags för frågelåda om spinnrocken igen.

Eftersom jag håller på att avsluta sjalen, och eftersom garnet inte räckte till avmaskningen fick jag anledning att närma mig spinnrocken igen. Att spinna gick bra, jag blev nästan förvånad över att det gick så bra.

Men sen när jag skulle tvinna ihop två trådar blev det en tålamodsövning. Drivsnöret for loss hela hela tiden. Fick jag det nån gång att fungera så höll det max tre fyra trampningar innan snöret for loss från hjulet.
När jag tittar noggrannt på rocken så ser jag att sådär himla rakt är inte allting. Trissorna sitter inte "rakt framför hjulet" så att säga.
Den delen som man föser fram och åter för att spänna drivsnöret är också ruckbar: tenens vinkel är inte nödvändigtvis rät mot hjulets så att säga.

Några tips om hur jag ska få till det?

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag hör direkt att det där inte skulle vara min grej. Jag höll mig inte framme när tålamodet delades ut...

Kan meddela att den senaste "köptes" direkt av B-G. (Tror att jag glömde att skriva det.)

Cecilia N sa...

Asså, Bloggblad. Du måste göra något åt det där! Jag vill att du svarar när jag har spinnrocksroblem. ;-)