tisdag, april 24, 2012

Frågelåda! Questiontime!

(In English below.)
Och som vanligt när jag har frågestund här på min blogg så är det jag som frågar och ni som förhoppningsvis svarar. Eller åtminstone kommer med uppmuntrande idéer och synpunkter.

Idag tog jag hand om en del lavar som växer på en oxel. Eller ja, oxeln har slutat att växa och föll i vinter. Men vad är det för lavar?

Den här rosa växer i rätt stora blaffor. Det är en perstorpsskiva som de ligger på på bilden. Ganska runda blaffor och stora ungefär som en handflata. Strukturen är flatare än vanlig blåslav.

Den här bruna laven med små skålar är inte rätt i färgen på bilden. Den där chokladbruna som syns på nästa bild är samma sort och är i bättre färgåtergivning. Det är alltså inte bara de små skålarna som är bruna utan också det som är runt om.

Visst är det en vacker installation som naturen totat ihop alldeles själv?
Jag tror det är åtminstone fem olika arter av lav på bara den lilla biten.

Now, let's see. I try a small translation to English in case someone from the dying groups at Ravelry pops by. Those lichens grows on a sorbus of mine. (Well, it ceased to exist this winter.) But what kind of lichens are they? And what colours might you get from them?
The pink in the first picture is abut the size of a palm. (In the hand that is.)
The second picture is a close-up on a similar as the brown one in the third picture. The brown is right colour on the picture.

1 kommentar:

Ingela sa...

http://kuoksik.blogspot.se/2012/04/tack.html