fredag, april 20, 2012

framsteg

Nu har jag spunnit så att jag kunde tvinna klart det tvåtrådiga garnet. Så imorgon ska jag härva det sista. Sen ska allt behandlas och bli jetevackert, om jag får härma Mullehästens stavning.

I väntan på det tog jag ett annat litet garn som nog spanns på wwsipday i höstas och stoppade det i färgningskastrullen (efter att det fått åka betningskastrullen efter det fått åka tvättabortlanolinkastrullen). Där (i den sista) fick det träffa på färgen av en hackad avocadokärna. Det är en rätt trevlig men inte speciellt stark aprikos färg.
Antagligen för att det inte var mer än en kärna, men det är ju en himla massa färg kvar i vätskan och jag är lite snål. När man färgar med KoolAid så slurpar ju garnet i sig ALL färg från vätskan.
Så nu kör vi en lågintensiv färgningsprocess: garnet och vätskan befinner sig i en glasburk i micron. Går jag förbi så vrider jag igång den två minuter.Vi får väl se hur länge jag ids hålla på med det.
Garnet var jätteövertvinnat om man såg på den otvättade härvan. Den vred sig runt sig själv oräkneliga varv. Men efter några olika dopp så var den alldeles rak. Det bådar gott för de andra härvorna.

I micron använder jag inte min nya termometer, men det gjorde jag på spisen. Jag gjorde dessutom ett litet experiment med en halv avocadokärna först: vid vilken temperatur börjar den släppa färg? Vid vilken temperatur blir det "gröt"?
Svaret den här gången med svag uppvärmning var att det blev ingen gröt trots att jag kom upp i mer än 80 grader C. (Protokollet är inte hos mig just nu när jag skriver.) Men jag vet ju att det blir gröt ändå, så vi släpper den frågan. Det kanske minst lika mycket är en fråga om förhållandet kärnor - vatten.

Det är väldigt fint att ha en termometer. Det tokiga var att jag fick kondens på insidan av glaset så det var svårt att läsa av. Går det att åtgärda på nåt sätt? Eller är det anledning att reklamera?

Dessutom har jag nu börjat ta tag i den röda tröjan igen. Jag surfade en massa ravelry och ärmar ikväll och anar att jag kanske visst är på rätt väg med ärmhålsformningen så nu stickar jag på bålen igen. Det var bara sisådär 7 centimeter kvar tills ärmhålet skulle vara klart. Och sisådär två tills det är dags för halsringningen fram. Och det är nog typ nu ungefär.

Inga kommentarer: