lördag, juni 23, 2012

Vad är det här?

En lav, så mycket är vi med, men vad för sort? So, what is this?

Fråga b: Vad blir det för färg? What colour can you get?

För övrigt kan konstateras att det här med att färga ulltussar som sen ska spinnas ihop och sen tvinnas ihop och bli ett fantastiskt vackert garn är inte så himla lätt.
Nu är jag klar med all flick-kardning. Jag har sorterat alla färgerna för sig (nåja, ibland förstod jag inte om det var samma eller olika nyanser) och vägt varje färgpåse för sig.

Då kom det fram att man kan dela upp i gul, rosa, brun mot "resten" som är olika nyanser av grått och "smuts" och då får man ungefär lika många gram av varje.

För att testa detta tog jag resterna av kamningen (ja jag är en snål en som sparar på ALLT) och spann ett prov för färgernas skull. Det tvinnade garnet var inte så ooh! och aah!-igt som jag ville, så jag tokblandade istället för att se om det blev annorlunda. Det blev antagligen annorlunda, men underbar-faktorn var ungefär lika trist.

Så nu håller jag på med en provstickning för att se hur det blir i stickad form. För även om det är häftigt med ett ooh!-och-aah!-garn så är det trots allt det stickade av garnet som ska framkalla de flesta stönen.
Vi får väl se ...

4 kommentarer:

Karin sa...

Låter som om det skulle kunna bli lite solnedgångskänsla med skyiga moln. Det tycker i alla fall jag är både oh-igt och ah-igt!

Cecilia N sa...

Ja det hade verkligen varit tjusigt! Men nu är det mer dimmig höst.

Kattis sa...

Tack för goda råd! Nyätna och utvilade klarade vi allt. :)

Cecilia N sa...

Såklart! :)