lördag, april 06, 2013

Man borde ...

nog skriva lite så ni förstår att jag överlevt påsken.

På annandagen tvinnade jag hela spolen full med tretrådigt sockgarn. Nu har jag härvlat av det och det blev 150 härvelvarv. Och så har jag tvinnat resten. Det blev kvar av två sorters garn, så dem lindade jag upp på en annan spole.
"Vilken dag som helst" ska jag sen härvla av det sista så jag kan komma åt att spinna det växtfärgade igen, för nu är ju den rocken blockerad.

Den lila sommartoppen visade sig vara ungefär 2 cm för bred i framstycket mellan ärmarna. Så hej och hå vad jag repade upp igen ... Nu hoppas jag att den blir lagom, men jag är fortfarande på första nystanet.

På Skärtorsdagen behövde jag en liten enkel stickning och fick med mig en ny raggsocksstickning av garnet jag köpte på vårrean. Den stickar jag med tåpåse i början. (lägg upp hälften av maskorna på runt-om-foten-varvet. Sticka förkortade varv fram mot tån, när 1/3 av maskorna är kvar: öka igen i samma hastighet och sticka sen runt runt upp över foten när alla maskor är igång igen. Jo, för man lägger ju upp maskorna som "levande maskor" runt kabeltråden.) Det var länge sen jag stickade såna sockar. Och lägg märke till att så långt som jag han på Skärtorsdagen var det bara fram-och-tillbaka-stickning, inget rundarbete där inte!

Jag fick förresten veta av en bekant att detta är en skandinavisk sed som antagligen härrör från Frigg, det här med kringgärningsförbudet. Riktigt på vilket sätt vet jag dock inte.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ja, inte kan det vara nåt kristet påbud, för då hade min familj hakat på direkt. Hos mig fick man äta mat, sova middag, åka på "bilpromenad" med kaffekorg - inget mer. På de röda dagarna alltså.

Cecilia N sa...

Det är nog ett folklore-påbud. Och kanske det föll i glömska när vi urbaniserade och inte höll på med att spinna och dra slipsten och sånt.

Annars borde ju åka bil eller cykel inte heller vara tillåtet, eller använda scrollhjulet på musen ...

Karin sa...

Jag trodde det var något från judendomen, det där med kringgärning. Men sådana seder reser ju kors och tvärs i historien så vem vet.

Spännande arbeten på gång. Kanske kommer en och annan bild också?

Cecilia N sa...

Det kan komma en och annan bild. Det måste dock synkroniseras och syngeoiceras (eller vad det kan heta att vara på samma plats) för att det ska fungera.