lördag, augusti 24, 2013

lista

Det känns som att allt bara är rörigt i mina projekt uppe i mitt huvud så nu listar jag upp dem så det kanske blir nån reda i det hela:
  • den tredje svaggern är färdig och invigd men obloggad.
     
  • den lila sommartoppen är färdig och invigd och funnen behöva ändras på. Den kröp upp lite när jag använde den så att flätorna på framstycket liksom såg ut att börja vid "källorna" och det var inte så stiligt. Därför bestämde jag mig för att peta upp den i färgskiftningen och fylla på med så mycket mörklila som jag har kvar för att sen sätta ihop med det ljuslila.
    Jättefiffig idé, men resultatet ser inte klokt ut. Nu ser det ut som en mörklila topp nerpulad i en ljuslila korsett ... (Jag minskade ju i början av det ljuslila.)
    Dessutom blev jag inte nöjd med ihopsyningen.
    När jag petade isär delarna trädde jag garnet genom maskorna. Det blev hemskt slitet av det så om jag skulle sy ihop delarna igen med maskstygn skulle garnet jag sydde med bli slitet och svagt och inte alls vare sig snyggt eller hållbart.
    Därför tänkte jag virka ihop delarna eller hur jag ska förklara det: en maska mörk stickas ihop med en maska ljust och sen maskas det av: sticka två maskor och dra den-före över den-efter.
    Eventuellt kan man göra detta på ett annat sätt.

    Läget nu är att jag tar med den till Uppsala och hoppas att det i någons vrå ska gå att hitta en härva med rätt mörklila nyans så att jag bara kan fortsätta som jag tänkt från början. Så får det ljuslila vara till något annat.
      
  • Den laxrosa verkar ha hittat sin lunk och har avancerat väl. Flätan är nu 40 cm så det finns hopp om livet. Faast ... så var det det där med ärmar som jag tänkt lägga till ... Det har jag inte börjat tänka på än.
      
  •  Mitt spinna-för-att-väva-projekt har inte kommit igenom tänka-tänka-tänka-fasen än vilket stressar mig. Jag trodde att det var det jag skulle hålla på med i sommar. Men jag har fått tänkhjälp så det är nog ganska nära "jag gör som hon tänker" och beställning av ull och saker. Men så har jag fått för mig att jag ska använda det garnet som jag gjorde av den bärplockarkammade ullen för att provväva, men så har jag inte kommit till nån sorts skott. Dock är det garnet både spunnet och tvinnat och till hälften härvlat. (Fast det är inte så långt precis ...)
      
  • Jag håller på att tvätta gammal ull från första dosen jag fick. De där sju kilona verkar kunna ta slut! Nu är det nog bara en kastrull kvar att börja tvätta.
    Tvättandet sker på ett lågintensivt sätt. Ullen får ligga i vattnet i flera dygn och ifred. (Varmt vatten och gnidning gör ju att det filtar och det ska jag inte göra!) Sen byter jag vatten då och då och när det inte verkar bli smutsigt längre tar jag upp ullen, kramar ur den och sprider ut den på en handduk.
      
  • När jag tagit om hand det som torkat av det tvättade har jag skiljt på såna tussar som är vita, såna som är missfärgade gula och såna med grått i. De gulfärgade har jag tänkt spinna ett garn av att färga med svarta bönor. Än så länge har jag spunnit en spole och påbörjat en annan. En hel del kardning blir det.
    Så karda, spinna, tvinna, härvla, beta med alun och färga är momenten med ullen.
    Fast före färga (som tydligen ska kunna vara utan uppvärmning fast under några dygn) så ska bönorna ligga i blöt några dygn. Det gör att jag tänker att färgningsfasen är något som kräver flera dygn hemma, men det borde väl gå att få maken att skrämma ihop bönor och vatten i väntan på min hemkomst?
       
  • Jag har köpt en bok: The intentional spinner, a holistic approach to making yarn. Jag kan inte påstå att jag läst den än, men tänker att det "kommer jag nog att göra sen när jag behöver" ...
    (Bara för det kollade jag i den nu och ser att det jag är intresserad av kommer på sidan 62 och sen var jag tvungen att slita mig från den för att skriva klart här ...)
      
  • Jag skulle ju vilja sticka med mitt omgjorda sockgarn. Skew-strumpor har kommit för mig i tanken, men jag tror att garnet ska vara mer randigt än vad det här är för att det ska bli tydligt hur konstiga de är.
      
  • Jag har på "sen-nån-gång"-basis bestämt med en kvinna att hon ska komma hit och lära sig spinna. Ser man den här listan så kanske man inte kan tro att det går att klämma in, men det gör det ju visst det. Resten av listan är flyttbar, så det så.
      
  • Ja och så nåt av födelsedagsgarnet och nån sorts sjal av silkegarnet och så har jag ju funderat på halsduk eller vantar eller nåt av långdragsgarnet. (Varför har jag inte fotograferat det?)
Jamen det blev väl lite ordning av det? Lottens sockar finns inte med här, men de är ju både klara och  bloggade.

6 kommentarer:

Pysseliten sa...

Fantastiskt! Den är längre än någon "att göra" sista, som jag någonsin haft! Å andra sidan gör jag inte sådana listor allt för ofta. Och allt om garnprojekt!

heidi sa...

du har verkligen att göra:)

det betyder att jag som blogläsare har många blogposter att se fram emot:)

Karin sa...

Men så skönt att se att du inte blir sysslolös framöver! Och vad intressant det ska bli att följa rapporterna här på bloggen. Särskilt den där lila toppens vidare öden, som jag tror att jag träffat i sitt förra (-förra?) skick och då var den ju hur fin som helst!

Cecilia N sa...

Oj, du säger det, Pysse?
Det kanske kan vara bra för mig att jämföra mig lite med andra och tagga ner.

Även om det skulle betyda färre bloggposter ... fast det tror jag ju inte. Man kan få idéer i en klump eller i en jämn fin ström i lagom takt för att genomföra dem.

Karin, jag tror att den lila toppen vid vår träff var i sitt ursprungliga skick, alltså jag hoppades att det mörklila skulle räcka. Jag hoppas att jag kan få återgå till den planeringen.

Håll tummarna!

Lotten Bergman sa...

Jag måste bara säga att sockarna som jag fick verkligen på riktigt har nåt slags inbyggt element. Kom november, kom!

Cecilia N sa...

Men så häftigt, Lotten. Jag vet mig inte tidigare ha stickat in värmeelement.
Undrar hur jag gjorde? *kliar mig i skallen*