fredag, februari 28, 2014

färggrannt i februari

Jag skrev ju att jag funderade på att spinna färggrannt under februari. Det sket sig. Däremot tog jag ju äntligen tag i den där svartbönsfärgningen.

Det blev en fantastisk mörk lila färg!




som sköljdes ur och bleknade bort när garnet tvättades ...


så då tänkte jag: På't igen!

Och funderade ut att om jag nu hade fast vähäldigt blek jeansfärg i garnet så kunde jag ju beta lite mer och få fast ännu mer. (För jag har ju sett på ravelry att andra haft mer färg i garnet än vad jag fick.)

Så nu har jag betat en gång till.

Hur det blir i slutänden vet jag inte, för garnet hänger nu på avsvalning, men himla fint är det inte nu.
Det ser mest grått ut.

Uppd: färgämnet förstörs av värme. Så varmbeta är inte att rekommendera. Det sägs att man kan beta i kallt vatten över natten. Det visste jag inte när jag började. Och nu funderar jag på hur mycket färgen försvann för att jag kanske hade för varmt vatten när jag tvättade ur garnet. Jag får återkomma i frågan. slut uppd.

Så sen, när det svalnat av till rumstemperatur så ska det ner i återstoden av färg och då! ... får vi se sen ...

Det tretrådiga motionsgarnet i förra posten har sedan blivit lite ursnoddat. Det är ett mycket ljuvligt garn som nu sitter på härveln. Riktigt vad det ska bli vet jag inte, men halsduk känns som en god gissning. Eller vantar kanske.

De ljusröda lockarna som jag fick julen 2012 har jag provspunnit lite av och provstickat. Det blir laxrosa garn och kardat verkar bäst. Väldigt mjukt och fint fast med en ganska trevlig stadga.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det fina ordet "idog" passar på dig. Vilket tålamod du har!

Cecilia N sa...

Jag suger åt mig. Hoppas garnet också gör det.

Egentligen har jag inte tålamod. Fast jag har ändå ett förskräckligt tålamod. Jag vet inte hur det går ihop.