lördag, juli 06, 2019

Nu ska vi se ... (om sybingo)


Nu har jag börjat jobba på att fylla i rutorna i sybingon. 
Den första ansträngningen gjordes på gotlandsbåten. En stickning - tre pluppar!



Den  andra ansträngningen gjordes en stund senare:
Jag kanske ska förtydliga den lite, planeringen:

Om man skapar en väska av en färgglad stuvbit som man köpt på loppis och i den gör en ficka med blixtlås? Och kanske testar någon ny detalj enligt ett indiemönster? Då har man ju en accessoar!
Jag tror att jag har ett blixtlås i stashen någonstans …
Jag får kolla upp det här någon dag -- och göra uppgiften också då'rå …

Laga ett plagg. Ja, kanske det rent av blir två. Två dyra jobbskjortor har gått sönder likadant på ena skulderbladet. Ja, det sitter ett spänne på bh-bandet där innanför. Men alla andra kläder verkar tåla det. Morr. (Och jag skulle vilja kunna sy nya skjortor själv lätt som en plätt, med bra utformad front så att det inte vill glipa i knäppningen och lagom långa ärmar, men si, jag syr inte lika lätt och obehindrat som jag stickar. Undrar vad det kostar att lägga ut på en sömmerska? Jämfört med att köpa måttligt passande konfektion som ändå går på 800 spänn eller nåt.) 

Somrigt, kjol, linne. Det tänkte jag var en bra kombination. Men så gick jag in hos Fredrika och blev påmind om modellen omlottkjol och kom att tänka på stuvbitarna som jag inte använde förra året för att de visade sig vara olika nyanser av blått. Så kanske det blir en kjol i chintz (eller vad det heter, jag tror det är sånt) som kanske inte är så somrig … Linne blir det inte då i alla fall.

Gör klar ett UFO. Månne Klimttröjan gå under den benämningen? Jag har ju lagt den på hyllan ett tag då jag prioriterat den blå presenttröjan och sockorna jag stickade på resan, här ovan. Klimttröjan saknar ärmar och mudden nertill. Ja kanske även en bit ner till mudden.

Skapa underkläder. Hm. Det går åt att tänka på.
Skapa något till hemmet. Kan man få för många grytlappar?

Organisera stashen. Ja den kan man ju sortera på längden och tvären. Jag var ju på den några dagar före bingobrickan släpptes. Men kanske lite uppmärkning kan göra susen. Nu är det lite för mycket memoryspel: vad var det nu som fanns i den där påsen? … Javisst ja! … Nu har jag glömt igen …

Gör en remake. Enkelt! Bara några timmar senare var det dags.

Naturligtvis skulle det bara vara 13 maskor under ärmarna som jag gjorde från början och inte 19 maskor som jag för säkerhets skull hade ändrat till.

Hepp! Fem pluppar!

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Heja heja! :-)

Just nu skulle det stressa mig, men nån gång ska jag spela bingo. Det är en himla kul idé!

Heidi sa...

Det är så härligt att läsa om hur kreativiteten flödar fram:)

Cecilia N sa...

Att vara kreativ i huvudet är ju en sak. Sen ska man ju realisera det också. Glappet däremellan kan stressa.