lördag, december 19, 2020

Årets julklapp

Det finns, förutom den kommersiellt utsedda "årets julklapp" också en som är utsedd som "årets hållbara julklapp" och tydligen är det i år "reparationen".

Om man vill ge bort att man lagar någonting, eller presentkort till ett företag som lagar saker, eller om man ger bort ett lagningskit, ja, det är väl mer en smaksak.

Hur som helst så visade maken häromdagen att det hade GÅTT HÅL i tvåändströjan. Så kan vi verkligen inte ha det.

Många år efter att den stickats klart använde jag resten av garnet och gjorde en t-olle, med så långa ärmar som (rest)garnet tillät. 
Så spänningen var idag olidlig: skulle det finnas något originalgarn att laga med?

Men ack jo. En uttråkad tant (yours truly) hade nån gång suttit och gjort en långprovlapp i garnet och den hade inte använts för att sticka t-ollen.


Nu petade jag upp avmaskningen och snodde så lång tråd jag ansåg behövdes.

Jag började med att sticka in en sticka i det senast hållbara varvet och sen stickade jag en lapp. I andra änden på garnet hade jag trätt på en stoppnål. När jag kom fram till varvslutet sydde jag med nålen fast i tröjan i en hållbar maska. Och likadant när jag kom fram till andra sidan.

När hålet var täckt sydde jag fast maskorna med maskstygn.

Jag vände tröjan ut och in och band fast de lösa originalgarnsändarna in mot kanterna med lagningsgarnet.
Snyggt. 
Men. Det blev som en tjockare kant runt ett tunnare "hål". Utanför hålet var det tvåändsstickat, i hålet vanlig stickning och däremellan en liten valk.

Då mindes jag vad Morgan Donner hade lärt sig: sydd spets. Inte den här gången för att göra det vackert på insidan, utan mer för att "tjocka till" tyget i "hålet".

På slutet sydde jag in ändarna på garnet mellan utanpåtyget och spetstyget för att få ännu bättre tjocklek.

Det blev riktigt bra om jag får säga det själv. 


PS. Maken kan förvänta sig annan julklapp också. 


2 kommentarer:

Karin sa...

I min ungdom fick jag för mig att sticka en snygg tröja till en pokjvän. Inhandlade garn och stickor, men insåg att jag hade glömt hur man lägger upp. Det var när jag var student och bodde – i brist på bättre bostad – i en sommarstuga i Vaxholmstrakten, utan telefon. Men nere vid byns handelsbod fanns en telefonkiosk. Så jag gick dit, växlade till mig många enkronor i handelsboden och ringde hem till mamma för att få hjälp. Hon förklarade tålmodigt och pedagogiskt hur man gör och det blev en riktigt snygg tröja.

Stickandet har i stort sett legat nere sedan dess, utom den halsduk som jag började sticka åt en dotterdotter när hon var fyra år. I år fyller hon fjorton ... Jag beslöt att sticka klart halsduken så att hon äntligen kunde få den och stickade så pass mycket att den räcker ett par varv runt halsen och lite till. Men, men, det är mycket som jag glömt hur man gör. Hon fick halsduken oavmaskad och med stickorna kvar, eftersom jag var osäker på hur man maskar av och min mamma finns inte längre.

Men nu slår det mig att nästa gång jag behöver instruktioner kan jag ju vända mig hit! Stickakuten, liksom.

Cecilia N sa...

Oj Karin, ursäkta att jag inte släppt in dig förrän nu.
Mycket som kunde göras bara med hjälp av ord förr i ti'n.

Jepp! Du är välkommen att fråga mig.
Numera finns ju också youtube med instruktionsfilmer för allt möjligt. Från att lägga upp maskor, till maska av ett arbete, via hur man klär sig i kimono, eller på 1700-talet.