måndag, juni 23, 2014

olika talanger

Jag tycker jag är ganska bra på att läsa stickbeskrivningar. Om någon på något forum skriver och undrar hur man ska tolka nåt så brukar jag kunna klura ut hur det är tänkt. (Nu talar vi vanliga beskrivningar, inte såna där sockor som stickas på diagonalen och annat som helt krupit ur lådan.)

Jag har ganska god koll på  vilken stickstorlek som passar till vilken garntjocklek, även om jag ännu inte tagit till mig det där (för Sverige) nya sättet att mäta garntjocklek: fingering och sånt, eller si många meter per hekto.

Men idag var vi iväg och skulle köpa virke. Det ska bli ett annat trädgårdsskjul än det som tidens tand har gnagt ner (för att inte tala om luciastormen).

Man ska ha olika tjocka långa träbitar. (Jag vet att det är skillnad på plank och bräder men vet inte vilken så jag låter bli de orden.) Somliga ska användas till ett moment, andra till annat.
Om man sätter en bit från ena hållet fram till hörnet, så ska man inte räkna samma mått på den som kommer till hörnet från andra hållet. Den biten ska ju täcka "gaveln" på den andra.

Jag blir alldeles yr. Jag har ingen aning om vad alla bitar ska användas till. 24 såna, 27 sånadär, och 27 såna andra.
Då kan man göra två saker. Man kan sätta sig in i. Ta reda på. Skriva egna anteckningar. Förstå.
Eller så kan man säga: "Förstår du?" Och blir svaret i någon mån jakande från den som är satt att vara ansvarig så släpper man det.

Hepp. Man måste inte kunna allting.

Själv har jag precis börjat vända snodden på singlar. Den tredje singeln på det nya tretrådiga sockgarnet ska vara s-spunnet. Men när de singlarna satt i köpegarnet så var de z-spunna. Så jag ska genom mitt trampande sätta så mycket snodd att det löser upp den gamla snodden och utan att formen löser upp sig så ska den ta snodd åt andra hållet.

S- och Z-snodd?
Ta en bit garn. Se hur fibrerna går på diagonalen mot själva garnet. Följer diagonalen samma riktning som mitten på S eller Z?

Så de stackars fibrerna ska "luta om", från Z till I till S utan att garnet går av i I-tillståndet. Det går rätt bra. Det gäller bara att inte ha händerna för långt isär. Om ullhåren är 10 cm så måste man hålla händerna närmare varann än så för att de inte ska glida isär.

4 kommentarer:

Karin sa...

You lost me there: "från Z till I till S utan att garnet går av" Eller kanske redan vid diagonalstickade sockor, om jag ska vara ärlig. Nu ska jag försöka att inte grubbla mig grön över dem.

Jag håller mig nog till bräder och plank, som jag i någon mån är bekant med genom att växa upp på ett snickeri, med brädstabbarna på gården som bästa lekplats!

Cecilia N sa...

Diagonalstickade sockor? Jag skrev om dem i februari och här är länken till dem.

Att en tråd håller ihop beror på att det finns en snodd i den. Fibrerna kan inte gå i samma riktning som själva tråden. Men när man ska byta riktning på snodden så hamnar man i detta prekära läge en liten stund. Då gäller det att inte samtidigt utsätta tråden för dragkraft för då brister den.

Bloggblad sa...

Jag känner att det är tur att jag har slutat sticka... Det låter som om jag har missat väsentlig information redan för 35 år sen när jag började sticka. (Räknat och räknar.... Det är faktiskt 40 år sen jag bodde i studentkorridor och blev inspirerad att börja)

Byggandet överlåter jag med varm hand till maken. Om jag lärde mig sånt, så skulle jag få på tok för mycket att göra.

Cecilia N sa...

Inte har du missat information inte, Bloggblad.

Det här med sport weight, fingering och vad det mer heter är "engelska"/"amerikanska" garntjockleksmått och de utgår tydligen från hur långt en viss vikt är, vi säger meter per hekto, men de har väl nåt alldeles ametriskt system.

Anledningen att de kommit hit är nog ravelry, kort och gott. Helt plötsligt finns det tusentals mönster på engelska som man vill sticka men man inte har rätt garnsorter till. Då kan man ersätta ett fingering garn med ett annat.
Sägs det.
Jag är skeptisk.

Mest är jag väl skeptisk för att jag inte är van att tänka så. En siffra på hur långt ett hekto garn räcker säger mig inget. Jag räknar hur mycket som går åt i hekto och inte i meter. Och inte ens det är jag bra på.