lördag, juni 28, 2014

S och Z och sånt ...

Jag har förstått på en del kommentarer att det här med S och Z och snodd och tvinning är knepiga grejer. Så nu ska vi se om jag kan lyckas reda ut begreppen.


Här syns två raggscksgarn som de ser ut som köpe. Det ena är polkagrisrandigt vilket är angenämt ur pedagogisk synpunkt här.
Om du ritar ett S med fingret över det randiga garnet så ser du att mitten på S:et sammanfaller med lutningen på ränderna.



De här garnerna är 4-trådiga, det vill säga, det är fyra stycken trådar - singlar - som tillsammans utgör garnet. Här har jag splittat upp det vita garnet. Det ska ingå i mitt nya tretrådiga sockgarn.

Andra garn är entrådiga (lovikkagarnet t ex, men annars brukar de vara tunna), eller tvåtrådiga eller tretrådiga eller ännu fler. Lin- och bomullsgarn brukar bestå av ännu fler trådar. I en bok om garn såg jag att flätstickning gör sig bäst i mångtrådiga garner, för de blir rundare än tvåtrådiga. Tvåtrådiga är tydligen av motsatt anledning bäst om man tänker göra spetsstickning.

Singlarna är spunna.
Garnet är tvinnat.



Tyvärr så lyckades jag inte med kameran fånga hur fibrerna (själva håret) i de frilagda singlarna istället vrider sig i Z-snodd, så jag fick rita dit streck. (Rita ett Z med fingret över tråden och se att mitten följer de blå strecken)
Singlarna måste vara Z-spunna för att de glatt ska vrida sig om varandra för att göra ett S-tvinnat garn. Om allt är snyggt och bra och balanserat så tycker singlarna att nu är det lagom och vilsamt när de blivit tvinnade till garn.

Mitt s+z-garn blir lite knorvligt. Det består av singlar spunna åt båda håll som sen tvingats ihop i ett garn. Z-singeln slappnar av och s-singeln protesterar mot att få ännu mer snodd i sig. Så den försöker sno garnet åt andra hållet.
Nu ska jag göra 2z+1s-sockgarn. Det sägs att det blir ett mer elastiskt garn än ett med singlar åt samma håll.

Det är den vita singeln jag ska "byta varv" på. Så från Z-vriden singel ska jag tillföra så mycket snodd med spinnrocken att den vänder sig till att bli S-vriden. I ett visst läge blir då fibrerna parallella med trådriktningen. Så då gäller det att inte dra nåt för då går tråden sönder.

Pillra gärna isär en garnände i din närhet och experimentera med att sätta mer snodd i garn eller singlar.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tack! Det blev genast klarare, för jag har ju trots allt stickat mycket, men jag har aldrig funderat över VARFÖR garnet ibland trilskas och vrider sig konstigt och fel.

Cecilia N sa...

Ja nu påminde du mig om att jag glömde berätta att entrådigt som stickas i slätstickning kan ha en benägenhet att vrida sig.

Det har tydligen med att göra att den inte kan få den där avbalanseringen som ett flertrådigt garn kan få.

Karin sa...

NU fattar jag! Mycket pedagogiskt och bra! Tänk att garntåtar kan vara sådana personligheter.

Cecilia N sa...

Tack Karin.
Ja alltså det där sista har jag också blivit överraskad av.

Och nu när jag hänger med spinnerskor så säger de inte att "den här tröjan har jag stickat av ullgarn" utan de berättar vilken fårras ullen är från!

Är man då längre kommen i nörderiet än jag så förstår man hur lent eller stickigt garnet då kan tänkas vara.