lördag, januari 20, 2007

Manchett

Nu ni!

Nu är slätstickningsjobbet avklarat på ena ärmen. Alltså dags att gå över till "manchetten".
När jag gjorde provlappen (som jag sedan repade upp och återanvände garnet av ety jag redan från början visste att jag skulle behöva varenda centimeter) blev manchettstickningen ett kompakt härligt tyg. Tänk er att gå barfota på en green, ungefär.

Men nu! Nu när jag (tror att jag ) gör samma stickning så blir det glest och fult och mycket mer besläktat med spetsstickning än tjocka heltäckningsmattor.

Blä.
Men nu vet ni.
Imorgon får jag "ta tag i" problemet och se om jag kan komma på vad som är annorlunda. Kan jag t ex ha använt tunnare stickor? Kan jag ha förskjutit rapporterna? Helt klart är det i alla fall att det är den andra mudden jag eftersträvar, även om den antagligen drar garn nåt så in i Norden.

Men det är skoj att sticka ärmar uppifrån. För varven blir bara kortare och kortare hela tiden ( Två maskor vart femte varv). Till skillnad från när de blev åtta maskor längre vartannat varv vid raglanökningen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättehäftigt! Jag har alltid önskat att få ett mönster på tröja stickad uppifrån och ner och här ser jag ju ett! Undrar om man kan få mönsternummer osv? Sticka lugnt,/stick-kine@hotmail.com

Strumpstickan sa...

Härlig blå färg!