tisdag, november 10, 2009



Nu ska jag berätta vad jag tycker om spiralstrumpor. Om sådana tycker jag inte. Som ni ser så blir kanten på benet olika hög fram och bak. Det är för att det är lika mycket "tyg" som ska täcka ytterkurva som finns till förfogande för innerkurvan.

Men ska man ge bort strumpor till fötter av okänd storlek så är modellen ett alternativ.

Jag vet att garnstudio har en beskrivning på den här modellen. Jag tjuvkikade på den när jag kom fram till att det var dags att göra tåminskningen. Jag hade stickat på 60m för det gjorde jag med de andra sockorna. 60 är jämnt delbart med 4, men inte med 8. Om man stickar med ett maskantal jämnt delbart med 8 kan man få en snygg sarg med 2 räta maskor.
Det funkar inte med 60m. Antingen får man 2r-sarg på ena halvan fram mot avmaskningen på mitten och en 2a-sarg på andra halvan. Eller så får man en 1r-1a-sarg på båda sidor. Den sorten valde jag.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag vill minnas att jag gjorde såna i rosa till dottern för många år sen, och till små barn funkade det rätt bra, gjorde skaftet rätt långt.

Flera gånger har jag tänkt sticka nya raggisar till mig, men blir trött bara jag tänker "häl", så jag väntar och köper nya på adventsmarknaden för 80:- och står ut med hålen på de gamla så länge.

Cecilia N sa...

Men Bloggblad, gör en enkel häl!

Timglashäl eller tumhäl. Gôrlätt!

Boel sa...

sjalen finns med fler bilder här http://levarlden.blogspot.com/search/label/Festival. Mönstret finns att köpa här http://www.staketshantverk.com/.
Jag är också väldigt sugen på att sticka en...

Må så gott!