söndag, mars 16, 2014

det stickas ...

De laxrosa ärmarna hamnade i ett "klart-för-nästa-steg-läge" igårkväll. (Nästa läge är att provmontera och prova och fundera ut nästa steg.)
Den lila toppen är fyra maskor från mål. Idiotiskt antagligen. Men det handlar om att förena de sist stickade maskorna på i-corden runt kroppens nederkant med de första på i-corden. Så det är pilligt och jag är tydligen inte på pillhumör. Och förresten blev det minus idag igen, trots att det har varit valborgsväder i en dryg vecka.

Presentgarnsmössan och den blå mössan borde fotograferas, men kameran har gått sönder.

Den rödlila slipovern i entrådigt har nu fått två stycken. Jag tror jag tänker blocka dem innan jag funderar på nästa steg: sticka om nåt eller sy ihop och fortsätt. Den är väldigt lurig i formen. Rätt som man tror att man är ifatt så visar det sig att man är 3 cm fel. Sånt måste tämjas innan man fortsätter.

Så nu har jag tagit mig an s+z-garnet. Det håller på att bli en vante, hoppas det räcker till två. Jag har bara hunnit 4 cm så jag har inte så mycket att säga än, men det verkar bra. (Och nej, inte magic loop den här gången. Jag har ju bara ett nystan.)

4 kommentarer:

Karin sa...

Trodde jag skulle hitta spinntips här, men dem har jag ju å andra sidan fått hemma hos mig, så det funkar.

En utmaning att försöka föreställa sig utan bilder! Hoppas kameran blir frisk snart.

Cecilia N sa...

Den lär få bli ersatt. Det är själva tryck-så-det-blir-en-bild-knappen som gått sönder.

englundskan sa...

Har du hittat den där tröjan man stickar uppifrån. Riktigt smart och lagom mycket improvisation. Bra blir det dessutom.

Och hu så besvärligt när själva tryckknappen på kameran gett upp.

Cecilia N sa...

Jag har hittat två beskrivningar på uppifråntröja.
En raglan och en med "axelsöm", fast den är inte alls någon söm utan en ökningsmaska. Det är så som den lila sommartoppen är gjord. Den laxrosa är också uppifrån, men ett linne.