måndag, januari 16, 2017

Årsredovisning 2016

1. Roligaste stickprojekt.
Barbiekläderna. För de var bara på skoj och utan mycket beskrivning.

2. Tråkigaste stickprojekt.
Den gula koftan när jag insåg att det inte blev bra att kombinera grå ränder med förkortade varv för bysten. Koftan i sig är inte så tråkig, men att det är motgångar med den är tråkigt.

3. Största garnhändelse.
Nej någon sådan kommer jag inte på i år.

4. Årets bästa läsupplevelse/poddupplevelse.
Det kan nog fortfarande vara Nördic knitting. Men jag har nu även hittat Stickkontakt. Fler stickpoddar är bäst.

5. Årets tema med variationer.
Tre teman kan skönjas: strumpor/raggsockor, babymössor och barbiekläder.

6. Det klurigaste.
Den rosa boleron till Barbie. 

7. Årets "Äntligen!"
Att stickpodden kom ut med avsnitt nr 51?
Eller att vi kom fram till Santiago de Compostela?
Eller att jag kom tillbaka till Högbonden efter tolv år?


8. Årets "Det SKA gå!"
Där får väl den pågående gula koftan kvala in. Var det tredje oket som gäller nu? Eller fjärde?
Det kan ha varit Caminon också.

9. Årets snopnaste.
Merillagarnet. Inte ett sjalgarn och inte ett strumpgarn utan ett ... citrongarn.
Det kan ha varit att jag hamnade på akuten också.

10. Årets träff
Kanske de samtal som blev på Högbonden när jag satt där och spann med pinne.

11. 2017 års planerade stickprojekt
Bli klar med gula koftan! 
Jag har dessutom börjat på den där gula sjalen som jag köpte garn till för många år sen. Det blir en aeolian.
Sen anar jag att jag borde spinna ett koftgarn av gotlandsull så att nästa kofta inte behöver ta så lång tid att få klar som den gula. Kittiwake har fått lagningar på armbågarna och borde därmed ha pensionerats från offentligheten, men den väntar på den gula för att ta över ...
Sen har jag hört talas om händelser som ska ske som nog kommer att uppmärksammas med något stickat.
Och så tycker jag att magasin duetts silke-tweed-garn ser så inbjudande ut ...

12. Angående planerade projekt inför 2016: revision
Håller på ... (gula koftan)

Kvar från 2015 års planering är:
Fiberprojektet. Det har nog hamnat i UFO-läge, egentligen nästan UnStartedObject ...
Och fortfarande kastar sig raggigarnerna på mig på Coop.

13. Sandi på Knitting Daily ville att vi skulle vara Fearless Knitters år 2008. Har jag varit det 2016?
Jag har försökt. Jag har i alla fall inte gett upp om gula koftan även om luften går ur mig när jag inser att jag måste göra om ...

14. Årets tacksammaste
Presentvantsmottagaren? 
Eller resesällskapet till Högbonden? 

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Den gula koftan dyker upp under flera rubriker, jag har en grå som antagligen skulle kvala in under flera rubriker i en sådan genomgång...:)
Tack för din kommentar hos mig, men jag måste fråga, menar du att du inte smörjer din spinnrock? Jag köpte smörjor av olika slag och tycker nog att det var så bra att jag nu har som plan att smörja mina gamla med, men det kanske går att tänka annorlunda?

Cecilia N sa...

Nej, jag vet inte när jag smort mina rockar. Kanske någon gång, då när vi var på rockspa i grannstan ... 2011.

Smörja spinnrock är inte något jag gör ordentligt och medvetet. Det är helt klart.

Cecilia sa...

Aha, där ser man! Jag har som sagt inte smort gamlingarna mer än vid storrengöring men den nya var allt lite trög och gnisslig utan smörjningen. Tack för svaret!

Anonym sa...

Hej måste bara fråga var man kan få tag i mönstret till den underbara tröjan som du postat på Elisabets blogg?
Kul att läsa om dina projekt.
Mvh Alba

Cecilia N sa...

Aha!
Nu har jag scrollat ner hos Elisabet. Jag mindes ingen tröja ...
Jag har ingen aning. Det där var en köpetröja som jag såg i ett skyltfönster. Vi är inte mer bekanta än så.