lördag, augusti 18, 2007

Det här garnet...






...som i verkligheten inte är så rosenrött utan mer godisrosa (tänk hårda rosa-svarta rubiner i lösgodissortimentet) håller jag nu på att försöka göra en systerdottertröja av. (Sherwood good bye.)






Hon är 60 cm runt magen och beroende på hur jag mäter är omkretsen på tröjan 66-70 cm. Och ena nystanet är halvvägs uppstickat känns det som och jag har bara hunnit 9 cm.

Nån som förstår att jag blir lite orolig? (Nä, det är bara ungefär halva radien, räknat inifrån. Det borde betyda mer än hälften kvar i nystanet.)


Man kanske ska börja med att kolla runt på olika gratis stickmönster och kolla hur mycket tjockt ullgarn de anser försvinna in i en snart treårings tröja.

Tänk vad man ska vara förnuftig jämt och samt.

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Snyggt garn - bra på barn!

På de sista inläggen från juni (överst - inte mycket scrollning) kan du se flera varianter av hur fönstren ligger - och att det är en ful vedtrave utanför det ena.

Anonym sa...

Vad har du för stickfasthet? I boken om tröjstickning av Budd så har hon skrivit ungefär hur mycket garn som går åt till olika storlekar, beroende på stickfasthet. Jag kan kolla om du vill.

Cecilia N sa...

Stickfastheten är ca 20 maskor per 10 cm och ca 15 varv per 5 cm.

Omkretsen på lilla madam är 60 cm runt magen och jag räknar att den ska vara 31 cm lång.

Anonym sa...

Om stickfastheten är 5 st/inch och omkretsen är 66 cm, så räknar Budd med att det ska gå åt ca 402m garn. Det beror ju lite på, vilken modell och så, men iallafall någonting att utgå ifrån kanske.

Cecilia N sa...

Meter .... orka mäta.