fredag, maj 02, 2008

Nytt projekt!


Vad svårt det är att ta kort på sig själv så här!
Finns det någon som ser några likheter? Jag använder överblivet garn sen lintröjan jag gjorde förra sommaren.
Jag är skeptisk till att man ska göra två luftmaskor i gallret men bara hoppa över en maska i första varvet. (Och i de följande, enligt beskrivninen, men enligt bilden sätter man ju stolpen runt luftmaskbågen.)

Jag håller alltså på att ... virka! Jag har nog inte virkat på nästan tjugo år! Nå, det går ganska bra. Sånär som på att jag behövde fler maskor för att ta mig runt ett varv än beskrivningen redan på varv fyra ... men det fick vara.

Men som sagt, jag är lite skeptisk till beskrivningen av gallervirkningen. Jag tycker att det verkar som att omkretsen bara blir större för varje varv. Och på bilden från Garnstudio verkar den vara mer cylindrisk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag försöke ju virka efter detta mönster: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=99&d_id=22&lang=se men dels var det fel i början och när jag väl börjat improvisera var det bara att fortsätta! Detta var mitt första virkprojekt, så jag är inte rätt person att ge råd, men jag tyckte också att arbetet bara blev vidare hela tiden. Det kanske blir så med stolpar?

Bloggblad sa...

Jag är ingen bra rådgivare, för jag brukar oftast gå efter mitt eget huvud... (vilket ju blev en fullträff just här...:)

När jag började om med handarbete var det just med såna små mössor till barnbarnet för ca 2 år sen. Virkade på gehör av gammalt restgarn. Nej, förresten, jag fick ett mått på barnets huvudomkrets per telefon och blåste upp en ballong som mall... så var det!