lördag, december 12, 2009

Tumhäl

Jag har ju använt ordet "tumhäl" några gånger och kom på att jag kanske skulle förklara vad jag menar med det. Antagligen finns det något annat vedertaget ord som jag inte känner till, men det här ordet tycker jag förklarar lite grand hur man gör: Man gör en häl ungefär på samma sätt som man stickar på en tumme.


Som ni säkert känner till så brukar man sticka in en "tråd i avvikande färg" på det stället som man ska ha sin tumme på vanten. Samma sak här. Den avvikande färgen syns vara brun. Färgen stickas in på hälften av alla maskorna på ett varv.
En liten uppfinning har jag gjort. Eftersom en av anledningarna att göra såna här hälar är att de ska vara lätt utbytbara när det gått hål på dem så har jag stickat varvet innan och varvet efter i en annan färg än sockorna i övrigt. Dessutom i en enfärgad färg för det tror jag kan vara praktiskt.
På den här bilden håller jag på att "sprätta upp" det som jag stickat med avvikande färg och fånga upp maskorna på stickor.


Nu har jag stickat nästan hela hälen. Jag minskar på samma sätt som man minskar vid tån: en maska i var sida på "ovansidan" och "undersidan", summa fyra maskor varje minskningsvarv. Först prövade jag att minska på varje varv, men då blev hälen för grund, så jag gjorde om och minskar istället på vartannat varv.
Här provar jag för att se när det ska bli klart egentligen och "tumregeln" från timglashälen fungerar bra även på denna häl: minska en tredjedel på var sida och ha en tredjedel kvar i mitten.
Man ser ett stort fult hål i "hälgipan", men det kommer att kamoufleras när jag fäster trådarna.


Sen är det bara att sy ihop återstoden av maskorna med maskstygn. (Googla kitchener stitch så får ni fram bra tekniksidor.)


Och nu fortsätter jag "som om ingenting hade hänt" fram mot tårna. Det är liite knepigt att göra hälen sist om man tänker sig att sticka en viss storlek och behöver pröva sig fram.
Gör man samma storlek ofta kan man antagligen mäta från det vita strecket ner till tåavmaskningarna på en gammal socka och lita på det måttet och göra hälen till sist. Jag ska väl inte sticka under stol med att det blev ganska förvirrat med fyra trådar till två rundstickor från två nystan.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hm... jag håller mig nog till mina handledsmuddar och köper sockor på diverse marknader för 80:-

Fast - när barnen var små stickade jag många sockor i alla möjliga färger och mönster, ingen var den andra lik så det gjorde inget om de blev bytta, men alla hade liknande mönster.

Vart tog all min energi vägen? Kanske ligger den förresten i diverse sångtexter och lurar...

Cecilia N sa...

Det är inte det sämsta stället att lägga den på!

Eva sa...

Den kallas istickshäl också.