lördag, augusti 07, 2010

Mitt första garn!

Nästa steg i förädlingen är tvätt. Men först måste det bli en härva. Eftersom jag inte har något riktigt verktyg för det så gjorde jag mig ett: en pall med parallella ben upp och ned på en skrivbordsstol med snurr.



Sjutton varv à 130 cm. Så mycket garn blev det. (Vad blir det?)

När Lotten 2007 var i USA så gick hon i affären och aaah:ade och ooooh:ade och kom ut med en hel drös med Kool Aid färger som hon skickade till mig!
Under den tid som förflutit så har jag haft lite dåligt samvete för att jag inte använt något av det än. Jag vill ju att det ska vara ett Verkligt Rätt Tillfälle att "slösa" på gåvorna. Men nu! Nu var det dags!



Det gröna citron-lime-pulvret fick äran att begå premiären.

Fröken Fräken har skrivit ett bra instruktionsblogginlägg om hur man gör så det följde jag.



Efter 2+2 minuter i micron på högsta effekt hade färgen sjunkit in i ullgarnet och vattnet i skålen i övrigt var ofärgat (inte riktigt om man ska vara petig, men det var så svag nyans så det fick vara).


Här står garnet och tar igen sig lite innan sköljning och ...




... torkning. På instruktionsfilmen jag försökte lägga in igår menade hon att övertvinningen skulle ge sig när man tvättat garnet. Nå, det kanske stämmer om man kan. Men jag håller nog med om att det är rakare nu än när jag tog det från pallbenen till badrummet.

För att inte sätta något stort på spel med detta mitt allra första garn så tänker jag bara sticka någon liten pryl där det inte är så förtvivlat viktigt med att det inte drar sig.

5 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Men vilken synnerligen jätteläcker grön nyans!

Och så ska du inte inte inte ha dåligt samvete för att det inte är 2007. Tsssst, bara. Färgningar måste få sjunka in i medvetandet, så är det.

Förresten lever blomman jag fick av dig fortfarande. Vi här hemma förstår inte alls hur det kommer sig.

Bloggblad sa...

Är det alltså ditt alldeles egna hemmagjorda garn?

Läcker färg!

Cecilia N sa...

Jepp, Bloggblad! Och jag är jättestolt!

Även om tjockleksskillnaden mellan linavsnitten och ullavsnitten kommer att ställa till det när jag ska använda det till nåt. Men det tar vi då. Förhoppningsvis kan man utnyttja det på nåt kreativt sätt.


Skoj att höra att blomman lever, Lotten. Att färgningen har dröjt har väl snarast handlat om att jag inte vill slösa bort färgen på oövertänkta projekt. Fast rätt igenom vältänkt är väl inte det här garnet.
Men jag tyckte att det var värt att firas, även med färg!

cruella sa...

Vad koolt.

Cecilia N sa...

Mycket koolt. Iaf en påse utrört i nästan 1 dl vatten.