torsdag, oktober 07, 2010

Ny erfarenhet.

Ni vet ...
Man tänker sticka så långt garnet räcker. Och så tittar man på det lilla nystanet och så tänker man: "Jag kan nog få ut ett varv till". Och så gör man ett varv till och sen börjar man maska av och så småningom, när drygt halva varvet (sånt där långt sjalvarv) är avmaskat, då inser man: "Nä, det räcker inte."

Då måste man ... efter att man dragit en djup och lite förargad suck ... repa upp avmaskningen, repa upp varvet innan avmaskningen och sen avmaska ett varv tidigare.











Eller. Om man stickar med sitt egenspunna garn. Så tänker man bara: "Jaha, då måste jag spinna ihop en liten snutt till då så jag kan avsluta avmaskningen."


Och då känner man sig väry cool.



Sen visar det sig att sjalen inte blev precis vad man tänkt sig.
Att extraökningarna för att böja upp ovankanten [på bilden underkant] började för långt ut på axlarna och kanske rent av hade kunnat accelerera. Och att den blev inte så stor som man tänkt sig heller.
Huruvida det senare går att avhjälpa medelst blockning på en vanligt slätstickad sjal får vi se. Eller inte.

5 kommentarer:

Dabelin sa...

Åh, så praktiskt... Alltid lite trist när resultatet sedan inte blir som man tänkt sig...

Själv håller jag mig till slända ett tag till.
Igår gjorde jag ett nytt försök med min spinnrock.
Jag hade rockmor så långt ner jag fick den, jag spände tråden så mycket jag kunde när jag knöt.
Men fortfarande så hoppar drivlinan av. Testade att spänna rockmor mer, men inte ens det hjälpte...
Så nu blir det inte mer på den förrän jag får hjälp av någon som kan. Jag tror tyvärr att det är spinnrocken som inte är OK.
Dessutom så tycker jag inte att den drar in något... Jag hade en ganska lång tråd knuten på spolen, men den drogs inte in...
Istället så blev det mer med sländan, vi fick ganska mycket fiber på kursen, så jag har att träna på...

Cecilia N sa...

Att den inte drar in var mitt problem också. Och då var det spänna rockmor mer som gällde. Kanske det kan hjälpa med en spole med mindre radie på drivsnöret och en spindeltrissa som har stor radie? (Då borde det bli mer snurr på spolen och inte så mycket tvinn i tråden.)

Är hjulet skevt på nåt sätt?

Jag "fick till det" när jag testade lin: lååånga fibrer som gör att man kan trampa på rätt hastigt och av någon anledning så drar det in bättre då.

Bloggblad sa...

Intressant att du gjort den i slätstickning och ökat på flera ställen! Det syns ju riktigt bra hur du gjort.

Med blockning kan man fixa till ganska mycket!

Golvet känns bekant - det hade vi i hallen tidigare, och det hade nog fått ligga kvar om vi inte hade fått en vattenskada. I köket var det likadant fast orange... det fick inte ligga kvar!

Cecilia N sa...

Jag kan väl inte påstå att golvet är någon favorit. Men orka byta ...

Jag ökade de vanliga sjalökningarna varje rätt varv och de extra vartannat rätt varv.

Vonkis sa...

Verkligen Väry cool!