torsdag, april 11, 2013

OT

Förra året sådde jag frön från en köpepaprika. De grodde rätt bra. Men sen hände inte speciellt mycket. Jag har för mig att jag skolade om dem från minsta frökrukorna till några stycken per halv mjölkkartong, men de stod ungefär stilla i växten, bara någon decimeter höga.
 
Sen kom hösten och plantorna fanns. Små, men existerande. Jag fick ett infall och planterade om dem (en del av dem i alla fall) en och en i hela mjölkkartonger, gott om jord per planta alltså.
Och oj vad de växte! Knasbollarna. Nu var det ju "för sent".
 
Men ja ja. De levde och de var gratis så det enda de "kostade" var lite uppmärksamhet och omsorg.
Så nu i vår så har de börjat blomma! Och i söndags såg jag den här!
 

 
Jag blir fånigt stolt över något som jag inte har del av. Och idag hade den vuxit ytterligare och jag hade sinnesnärvaro nog att plocka fram en bit tumstock också.

Det kanske blir hemodlade paprikor i år! Istället för förra året ...
Frågan är: är min paprika tidig eller sen?
Mycket hypotetisk fråga. Den ÄR!

12 kommentarer:

Karin sa...

OJ! Jag förstår precis hur stolt du känner dig över att vara upphov (på sätt och vis) till denna välskapta paprika. Drygt 4 cm är inte alls illa. Hoppas vi får följa dess fortsatta tillväxt!

Bloggblad sa...

Fantastiskt! Jag har ingen aning om när de borde ge frukt - det är drygt 30 år, näe... snart 35 år sen Finspångstiden när jag odlade allt möjligt - bananpalmen gav en känsla av Edens lustgård.. (fast inte vet jag om de hade bananer där...) Jättefönster med breda bräden. Sen har det gått utför med min odlingskonst... och d:o lust.

Vonkis sa...

Men vad kul med hemodlad paprika!

Cecilia N sa...

Jättefönster med breda fönsterbrädor! En önskedröm!
Jag har alldeles för smala brädor och fönstren sitter i samma plan som väggarna.

Jo jag är jättestolt! Det blir nog mer rapporter om paprikan ... paprikor rent av?!

Pysseliten sa...

Grattis! Så roligt! Jag fick några apelsinkärnor att gro och växa, men efter några år och fortfarande i spensligt format torkade dom ut när jag var ute och reste några varma dagar. Så är det, omsorg behövs och det har du lyckats strålande bra med!

Cecilia N sa...

Aj så försmädligt, Pysse.

Vonkis sa...

Vet du, att det här inlägget påminde mig om hur vi barnbarn fick så paprikakärnor i använda bregottaskar när vi var hos mormor. Askarna lade hon sedan i fryspåsar och så fick de stå så i köksfönstret.

Tack för det minnet :-)

Unknown sa...

Till nästa gång du sår paprika så vet du nu att dom vill ha gott om plats för rötterna. Så fort dom nuddar en annan plantas rötter så stannar dom i växten. Apropå det så måste jag få tummen ur och skola om Palettbladen nu....

Cecilia N sa...

Men tack för kunskapen, Eva!
Nätet är fantastiskt!

Varsågod för minnet, Vonkis.

Elisabeth Karlsson sa...

Grattis! Ställ ut den när det blir sommarvarmt så får du nog finfina frukter för dom tar tid på sig :)

Cecilia N sa...

Jo det var ju tänkt att de skulle ställas ut förra sommaren om de bara växte på sig.
Men "än är det vinter kvar, säger mor."

heidi sa...

Vilken rolig idé:) nu blev jag sugen på att göra samma sak:)