måndag, juni 17, 2013

dansk grönfink mm

 
Det är inte så mycket ordning på den här bloggen känns det som. Men det har väl att göra med hon som har hannom'et.

Förutom att jag satte snodd i ett bomullsgarn som sedan tvinnades två gånger och förvandlades till ett knytband i ett par regnbyxor så har jag inte varit i närheten av spinnrockarna.

Swaggern har fått alla sömmar sydda och alla trådar fästade, hittills. Nu återstår halsringning och knappar. Det kan jag antagligen klara galant bara jag sätter igång.

Men det är så ynkligt synd om mig (eller nåt).

Sommartoppsstickningen är inte bra för mina händer/min högerarm enligt kroppen. I alla fall inte mer än en timme i taget. Och jag är ju sån att jag inte vill sluta när jag väl börjat så vi är lite osams där. Men några varv har det blivit. Dessvärre är jag inte helt på det klara med när det egentligen är dags för korsandet av maskor i flätorna. Jag anar att det kan slå +- 1 varv. Men vad sjutton, det är inte ett mästarprov och skaffa sig extra varv att sticka för nåt som förhoppningsvis(!!) inte syns i vanliga livet låter jag bli.

Min taktik för att räkna är att flytta en säkerhetsnål ett steg bort i flätrepetitionen för varje varv. När den har hamnat "där" är det dags att fläta. Men då går det ju åt att man kommer ihåg att flytta den och inte bara lyfta över den ...

Idag hade jag fått brev från Danmark. Det var väldigt raskt marscherat må jag säga!

 
I fredags hittade jag äntligen åt ett ställe som bara sålde beskrivningen, utan garn, till sommarlinnet Fletninger av Marianne Isager.
 
 
 
Jag såg en sådan uppstickad på spinnträffen och blev förtjust. Nån som kommer ihåg att jag ganska nyss funderade på att sticka det laxrosa reagarnet på skrå? Hm. När jag skulle länka till det så ser jag att det har jag inte alls tänkt, inte officiellt i alla fall.
Skit var med det jag då tänkte dock, för den här stickas uppifrån den med. Men på skrå då. Fast på större stickor än nu (4 mm jämfört med 2 mm).
 
Det är bara det att fyran sitter fast i raggsockarna och där behövs lite tänk och eventuellt omflyttning på stickan. När jag nu var ute och reste i helgen och inte kunde sticka mer så tog jag mig en titt på maevasockan. Det är väl inte otroligt att jag kan använda den hälen istället för att konstruera nåt nytt eget som kanske inte blir bra.
Hepp! Så gör vi.

Inga kommentarer: