lördag, januari 24, 2015

Härommorgonen

... vaknade jag med en knasig idé som ville bli tänkt på.
En stickad shoppingväska. I snöre. Hur gör man? Nerifrån? Uppifrån? Säkra bärhandtag?
Jag bestämde mig för att börja med handtagen och sen sticka nedåt och sluta med bottnen.

Steksnöre är för tunt, snöret de hade på pappersavdelningen var läskigt plastigt. På en hylla nära skruvar och andra liknande tingestar låg nystan med 100 meter hampasnöre.

Jag provstickade med nr 3½ men det visade sig att det vred sig katastrofalt.
Så då provade jag med nr 3 och det blev nog nästan alldeles rakt. Så då kör jag på det.

Det som syns i bild är första handtaget, drygt halvklart. Det är 16 maskor rundstickning där nr 1 och 9 är lyfta vartannat varv. De maskorna bildar kanterna på handtaget.

Jag är förvånad över att det blir såpass lent. Nej, det är inte ull på långa vägar, men väldigt trevligt ändå.
Det kommer att ta tid det här. Ja. Men jag tror jag behöver några kör-på-stickningar som inte kräver tankemöda. Den här kommer att kräva det för att få handtagen lika långa och lite annat uppe vid kanten, men när det väl är dags för att rejsa mot botten då blir det en hel del otänkstickning och det behövs sånt också.

Inga kommentarer: