torsdag, augusti 11, 2016

små kläder

Små garnnystan upphittades. Akryl tror jag. Nå. Men jag hade för mig att det fanns några barbiedockor som inte hade så många varianter av kläder i en leksakslåda ganska nära mig. Och i de sammanhangen är det nog inte så dumt med akryl.

Först gjorde jag en kort klänning som blev så lång som garnet räckte. Jag började upptill och gjorde en uppläggning som liksom låter 1-1-resåren runda kanten.

Nästa klänning gjordes också uppifrån. Jag hade hoppats att garnet skulle räcka till en hellång balklänning, men den blev inte längre än så här. De första varven är i rätstickning för att det ska se lite sjalkragigt ut. Med hjälp av förkortade varv fick jag en lutning i livet som accentueras av en maska mitt fram och mitt bak.

Bilderna togs före jag fäste trådarna och blockade. Nu har jag fäst trådarna och blockningen väntar.
Därmed blir det en prick på "sticka till någon annan" på bingobrickan.

Det finns fler "konstiga" små nystan. Undrar om det inte ska bli nån rosa fluffig bolero också.

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Oj, vad pilligt! Jag minns att jag sydde en del tjusiga kläder till dotterns Barbie en gång i tiden. Det var kul. Tänk, barnbarnet har jag inte sytt nånting alls till. Hon har fått så många köpekläder från annat håll att det känns onödigt. Till mina barn sydde jag i stort sett allt utom T-shirts.

Cecilia N sa...

Det roliga är att jag kan ha synpunkter på symmetri och sånt och löser det (eller inte) på sätt som inte skulle vara godtagbara på "riktiga" plagg, men som jag hoppas att barnen inte lägger märke till.

Jag sydde en del till barnen som rätt pyttiga, före 6-års. Nu börjar jag fundera på att sy till mig själv. Jag kollar en del på internet-butiker men blir nedstämd av utbudet. Men jag anar att jag inte har tid och tålamod till det, sy själv alltså.

KaosJenny sa...

Fint :-)

KaosJenny sa...

Fint :-)

Cecilia N sa...

Jättefint! :-)

aliciasivert.se sa...

Nej vilket roligt projekt! Tänk att allt blir dubbelt så kul när det är i miniatyr :)

Cecilia N sa...

Minst dubbelt så snabbt i alla fall!
Välkommen hit, Alicia.