fredag, juli 22, 2016

På akuten

Det finns nog många som varit på akuten i timtal och väntat. Ibland är man drabbad, ibland är man anhörig.
Ibland har man hunnit planera sitt besök och ibland hamnar man där utan att passera ... stickningen!
När det finns ett mått av planering så kan man hinna tänka att man ska ta med sig en stickning för att väntan nog kan bli lång. Men om man bara *tjoff!* hamnar där?

Röda Korset, lyssna här!
Det borde gå att ha "terapistickningar" utlagda på akutväntrummen. Det behöver inte vara något krångligt. Det finns väl aldrig för många babyfiltar här i världen?

Syftet är dock inte i första hand för att producera utan för att stödja den som är på akuten, som hjälpsökande eller anhörig.
Den lilla repetitiva rörelsen är lugnande, likaså känslan av garnet eller det stickade. Man "kommer hem till sig själv" i den här (förhoppningsvis) obekanta miljön.

För en skadad ger stickningen en möjlighet att få tankarna att gå någon annanstans än till skadan. Kanske det ger smärtlindring?
För en anhörig kan den ta bort ett ensidigt fokus på den skadade, vilket gör att den får vara lite ifred, inte behöver delta i en dialog som kanske mest förs för den anhöriges skull.

Ja, kanske det finns nån smittoaspekt som jag bortsett från. Mellan successiva stickare av samma filt och sedan gentemot mottagaren.
Men åtminstone det sista steget borde väl kunna ordnas?

Visst är det en bra idé? Visst?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättebra idé! Skicka den till sjukhusledningen.
Glad sommar på dig! Hoppas att du har det bra. Här är det lugnt och bra.

BLOGGBLAD

Cecilia N sa...

De har mycket viktigare saker att hålla på med: få lov att existera.
Nej jag tänker att det här är en fråga för frivilligkrafter, t ex Röda Korset. En sån här sak skulle vara en win-win-situation; de skulle hjälpa till åt två håll samtidigt.

Bloggblad sa...

Ja, det borde kunna gå att ordna utan byråkrati.

Liisa sa...

Ja! Mycket bra förslag! Jag var oerhört nöjd med att min stickning var med när jag råkade hamna på akuten och vet inte vad jag hade gjort utan den. Hoppas att det för din del inte var något allvarligt som gjorde att du satt där utan stickning.

Cecilia N sa...

Jo lite allvarligt. Men eftersom min man är den bästa i hela världen for han hem och hämtade en stickning åt mig.