fredag, mars 24, 2006

ny tröja

Det blev tröja i ullblandad alpacka till mig som vann. (Garntjänsts mönster nr 385 om någon är intresserad och detta går att spåra.) Atzeco heter garnet. Blev konfunderad när jag läste beskrivningen. Det skulle vara en flätrad mitt bak också. Men det har jag ju en själv! Så den hoppar jag över när jag i nästa varv slutar sticka resårstickning.

Att sticka i två stycken hoppar jag också över. Sy ihop kan bli fint, men det är trevligare att vara färdig på stört. Så det blev rundsticka och rundstickat.

Funderar på om jag ska göra nån sorts flättjosan längs ärmarna istället för den borttappade på ryggen. Såna flätor som fortsätter på axeln, mellan fram och bakstycke ända till halsen... Såg det i en bok om fiskartröjor och konstaterade genast att det var vådligt tjusigt.
Nå. Det dröjer antagligen innan jag behöver ta sådana beslut. Även om det går betydligt fortare att sticka med en tråd än två varannan...

Provlappen blev klar igårkväll. Nr 4 verkar vara det optimala. Precis som garnmånglerskan sa... Sen tvättade jag provlappen. Jisses vad vattnet blev svart! Och garnet mjukt. Duger helt klart till barntröjor om lusten faller på.

Inga kommentarer: