torsdag, juni 30, 2011

Två klara

Eftersom jag var ute och reste helgen före midsommar ville jag ha med mig en liten stickning. Vad är en babymössa om inte liten?
Jag hade med mig ett nystan och två beskrivningar. Först gjorde jag den här:


Och sen började jag göra efter den andra, men insåg att garnet inte skulle räcka. Så då repade jag upp den och gjorde den istället med ett annat gammalt restgarn.


Idag monterade jag nacken och stickade fast knytbanden. Tyvärr gillar jag inte den kantiga nacken. Den kanske blir bättre med ett litet huvud i, men det får jag aldrig veta.

Idag när jag var och handlade hittade jag det allra mjukaste helbomullsgarn man kan tänka sig!

Så nu ska jag göra en tredje mössa. Jag tyckte om modellen med den mörkblå, men funderar: måste man göra den till en remsa och sätta ihop? Kan man inte sticka baksidan som förkortade varv och slippa montera? Dessutom göra en sådan uppläggning att man har levande maskor i början som man bara stickar ihop sista varvet med, alternativt gör kitchener stitch ihop? (Vad heter det på svenska?)

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Oj, många år sen jag stickade såna... en brun till 76-an och en röd-gul-brun till 79-an.

Här i Sverige använder ingen mössa på spädisar under sommarhalvåret har jag noterat. Vojne vojne den som hade ett barhuvat spädbarn på 70-talet!

Synd att jag har ont i finmotoriken! Ja, den grova med, men jag bär sällan takpannor och sånt...

Cecilia N sa...

Jag hade inte stickat någon sån sen 89-an låg i magen jag heller. Samma garn för övrigt som den ljusblå.

Nu är jag "klar" med den tredje, men barnet går nog vilse i den djupa mössan så jag får nog göra om den med färre maskor på varvet. Men idén jag ville testa fungerade utmärkt!

Ska blogga om den imorgon.