torsdag, september 22, 2011

Mer Wwsipday

Wwsipday, det betyder ju alltså då World Wide Spin In Public Day, eller på svenska "Världsvida spinnaoffentligtdagen".
Det var en del att meckla med innan vi kunde säga att vi var nöjda med möbleringen. Biblioteket hade ställt två bord till förgfogande och det kändes först alldeles tillräckligt, men vips hade vi belamrat tre bord. De tog fram spinnböcker och ställde dem på en vagn vid oss.


Och rätt vad det var dök det upp två såna här lappar! Tack så mycket!


En annan kompis till mig, Ingrid, engagerades till att ta en översiktsbild. Den kunde ha varit mer utzoomad, men nu är den inte det.


Det kom som sagt många och pratade och tittade. Och några provade själva.


Och medan hon sen övergick till spinnrockens mysterier så kom det ett syskonpar i 7-12 års-åldern och övade sig i sländspinning. De var väldigt idoga och flitiga, men med lite olika tekniker ... Tyvärr insåg jag inte att flickan slängde lystna blickar mot mrs Peterssons spinnrock förrän de var tvungna att gå.

(Om någon vet hur bilden ska fylla ut hela rutan, alternativt hur man får bort rutan så berätta!)

4 kommentarer:

Christina sa...

Så kul allt låter, vad ni nu har hittat på :-)
Aj då, bildutsnittet - suck, jag önskar att jag kunde hjälpa.

Cecilia N sa...

Vi har spunnit på spinnrock och slända på biblioteket så att alla har kunnat se och alla som ville har fått prova på.

Ulrika som numera hänger i dina krokar kan säkert vara behjälplig om du vill testa.

Christina sa...

Det är roligt att se att det finns entusiaster som fortfarande använder spinnrockarna, så att de inte bara får stå och skräpa i något hörn i en sommarstuga någonstans.

Ja, Ulrika kan jag tänka mig kan det här :-)

Cecilia N sa...

Det finns en efterfrågan utomlands på nordiska gamla spinnrockar.
Antagligen ingår de inte i "antika saker" som måste ha exporttillstånd.

Det är synd tänker jag, att de står och skräpar på logar och bodar och vindar. Men kan inte folk här få upp ögonen istället för att de ska gå utomlands?