lördag, februari 09, 2013

Grytlappar

Det är knepigt det där med måttliga uppkopplingar. På bussen i söndags fanns det internet och det dög till att kolla på youtube med.
Mitt mobila internetabonnemang räcker inte till så mycket om jag börjar gå igång på youtube så det låter jag bli. Men det gör ju inget resonerade jag, för det finns ju datasal på skolan! Jo, visserligen, men de datorerna är inte tillräckligt uppdaterade för att man ska kunna kolla på youtube. Och skolans trådlösa har ännu inte blivit helt färdigt, så man kan inte koppla upp sin egen dator mot det än.
Tur att det finns garnglada damer i personalen som låter en se på youtube på deras datorer. Det var ju bara det att min lektion började och den pratglada virkaren på filmen aldrig kom fram till väsentligheter ...

Det jag funderade över var om man skulle tänka mosstickning eller resårstickning för att få önskvärt resultat. Så långt hann jag aldrig kolla på filmen. Så jag joxade på och virkade och knörvlade så gott jag kunde.


Men som ni ser så blev det ganska platt i början. Det var för att jag tänkte mosstickning. Sen blev jag sur och tänkte resårstickning och si! Genast blev det så "kuperad terräng" i arbetet som jag önskade. Fast det är svårt att virka runt stolpar i första maskan. Så då blev det fyra likadana maskor i början och i slutet.

Till slut insåg jag att den här grytlappen inte duger annat till än att vara pedagogiskt åskådningsmaterial och började på nästa istället, vis av de erfarenheter som den här givit mig.
Så nu när den här är avbildad ska jag repa upp den och göra om den. Och byta virknål tror jag för den jag har använt har haft för lite hake så det dubbla garnet har haft svårt att dras med. Dessutom är hålen att dra garnet genom något trånga också och det tror jag, som stickare, kan skyllas på för liten virknål.
Om någon mer erfaren virkare vill kommentera detta så vore jag tacksam.

(Om Yll och tyll? Affären såg helt annorlunda ut än jag fantiserat ihop så jag har ännu inga kommentarer om den. Mer än att jag kände på en uppstickad barnkofta i silke som ... inte kändes. Det var mysko men begärupptändande.)

5 kommentarer:

heidi sa...

jag har inte virkat på väldigt länge! och jag har aldrig prövat "mönstervirkning" i det avseende du jobbar på - mossvirkning och resårvirkning. men det blir väldigt bra av bilden att döma!

och virkade grytlappar är bland det bästa som finns i grytlappsväg:)

Karin sa...

Oj, säger en stackars novis, som med möda kan skilja mosstickning från rätstickning. Och nu virkas det både resår- och mosstickning. Lika impad som förvirrad känner jag mig. Men sugen på att virka, för på något sätt känns det lite snabbare. tror jag.

Elisabeth sa...

Men varför känner du dig så beroende av youtube? Visst, det finns massvis med bra handarbetsfilmer där och ofta är det bra att kunna se hela rörelser. Men det behöver just bandbredd, och vissa av filmerna är rätt tjatiga som du tydligen fick erfara...

Helt vanlig googling gav bl. a. följande helt vanliga webbsidor:

http://www.madebycecilia.com/2012/01/how-to-vaffelvirkning.html
Fin introduktion, men just hur man ska göra efter att man vänt sakans (hur virka i vilken slags maska från föregående varv, det du jämför med moss- eller resårstickning).

Det finns beskrivet här:
http://allakansy.blogspot.se/2011/11/alla-kan-sy-virka-vaffelvirkade.html

Och här ännu bättre förklarat och avbildat, på australiensisk engelska, treble (tr) = stolpe, chain (ch) = luftmaska:
http://suburbanjubilee.blogspot.se/2011/02/waffle-crotchet-tutorial-from-blankets.html

Denna sista hittade jag förresten på följande underbara pinterest-sida med alla möjliga virkmönster:
http://pinterest.com/janethebrain/crochet-stitches-and-patterns/
Oj, vad inspirerad jag blir att virka mer!

Egentligen behöver du inte några webbsidor med mönsterförklaringar längre, du har ju uppenbarligen klurat ut det själv. Din provlapp ser precis ut som den som jag nu har gjort, fast mycket tätare. Precis som du tror jag att det beror på för liten virknål. För en grytlapp borde det förstås vara en fördel att det är tätt, bara man orkar.

Angående virka runt stolpar i första maskan: första stolpen blir ersatt av tre luftmaskar upp från föregående varv, runt andra stolpen tyckte jag sedan det gick att virka utan problem, men jag hade å andra sidan större virknål i förhållande till mitt garn.

Cecilia N sa...

Oj, Tack Elisabeth!

Nä, det är väl så att jag bekvämt snöat in på youtube och glömt att man kan tänka utanför lådan.

Bloggblad sa...

Det ser så roligt ut! Jag saknar stick-och virk....