torsdag, oktober 10, 2013

wip

Nu har det här strumpgarnet hunnit bli strumpfötter med nästan färdiga hälar. Återigen gör jag Gullan från Arkadien hälar, i alla fall hittills. Det vill säga hällappen kommer därifrån. Sen tror jag att jag ska göra "gusseten" på sidan om foten istället för bak på hälen.

Men det blir en annan historia en annan dag. För nu är det redan nästa dag så nu ska jag bara göra klart andra hälen så den har en chans att bli likadan som den första.

Under tiden får den inte nödvändiga västen (eller vad garnet räcker till) vänta. Strumpor behövs!

Sommartoppar behövs inte heller så här års så de projekten ligger också på is. Även om jag köpt mer mörklila lingarn på Tradera i helgen. Har jag tur så är det väl kompatibelt med ursprungsfärgen.

3 kommentarer:

englundskan sa...

Om vi ska ägna oss åt livets väsentligheter dvs raggsockshälar. Hur stickar Gullan hälar menar du?
En gång när jag vikarierade som textillärare så lärde en elev mig en suveränt enkel häl. Egentligen bara en tå. När man stickat resåren klart så stickar i en tråd med annan färg på två stickor och gör klar strumpa. Sedan plockar upp maskorna från extratråden och stickar en tå till. Fiffigt. Men hur gör Gullan?

Cecilia N sa...

Om du tittar på inlägget om Lottens fest så finns där på slutet en länk till ett ravelrymönster som heter Gullan från Arkadien.

Det är en strumpa med massa flätor, men jag fastnade för hälkonstruktionen. Det är en från-tårna-stickning och när man närmar sig hälen stickar man en hällapp ungefär som när man stickar uppifrån: ett antal fram-och-tillbaka-varv som avslutas med en formning.
Den här formningen är en med "skuggmaskor" istället för wrap-and-turn.

Därefter tar man upp maskor längs stadkanten på hällappen och stickar runt samt avmaskar så att maskantalet återgår till det normala.

Den häl som du beskriver här kallar jag för tumhäl. Man går ju tillväga som när man stickar en tumme på ett par grova vantar.
Jag tror den kallas för afterthought heel på engelska.

englundskan sa...

Aha, det är värt ett försök, senare.