onsdag, februari 12, 2014

sockkonst

Nu var det länge sen jag var in på knitty och tittade. Livet har sprungit ikring med mig till en massa annat. Men så gick jag in idag och fann de mest konstiga sockor: wraptor.

När jag var liten och gick i skolan fick jag reda på att sockor stickas uppifrån benet och ner till tån. Punkt. Dessutom fanns det bara en sorts häl.

För några år sen konstaterade jag häpet att man kan sticka från tårna och uppåt också. (För att inte tala om att det finns ett otal sätt att starta i tåänden.)

Jag har även sett någon modell som börjar med hälen och som sen fortsätter åt tårna till, för att sen använda resten av garnet till skaften.
Man kan även sticka strumpor på jumperstickor (fram-och-tillbaka-stickor) där ena stadkanten är kanten runt benet.

Skew var en konstig krabat som jag ännu inte stickat, men som har ett roligt mönster på hälen, som en spiralnebulosa eller nåt.

Wraptor är gjord av samma konstruktör som skew. Istället för att lägga upp jumperstickssockor längs en linje längs foten så lägger man upp längs en linje som man lindat runt foten! (Sen syr man ihop slutet med början. Precis som de andra jumperstickssockorna.)

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det där verkade krångligt. Det är nog tur att jag inte kan sticka längre, annars hade jag nog kanske lurat mig själv till börja - och sen få ge upp.

Cecilia N sa...

Eftersom beskrivningen är på 15 pdf-sidor så är det nog inte så himla mycket "rakt fram". Men jag tänker att det är en övning i att lita. Det är tydligen svårt att se vad det ska bli "bara sådär".

Det fascinerande är att tanken uppstått, så långt från lådan där vanliga sockor trängs.