söndag, februari 23, 2014

Träning ...

Ibland när man talar om att man spinner så kan "vanligt folk" få för sig att man menar att man brukar cykla motionscykel.
Det gör jag inte. Inte mer än nödvändigt.
Att spinna är inte alls ansträngande och svettframkallande. Inte på samma sätt som motionscykelspinning.

Men tvinna, govänner, tvinna ...

Jag kastade mig över mina tre någorlunda tjocka någorlunda fluffiga singlar idag för att göra fluffigt tretrådigt garn.
Teoriboken skrev nåt om att man skulle spinna sånt garn på stor trissa och sen tvinna på liten trissa. Alla mina stora louëtspolar hade fluffiga singlar på sig. ... Men då tog jag fram en av mina uddaspolar! Den hade ju liiiten trissa. Kolossalt liten trissa. Och för att det skulle dra på och inte stå och snacka (och få evinnerlig snodd i garnet) så gick det åt att köra med riikligt med broms.
Vet ni vad det blir av den inställningen? Ett motionspass för höger ben. Ja, för resten av kroppen också för det är ju nästan stört omöjligt att sitta still

Det blev ändå alldeles för mycket snodd.
När den spolen var full så var det ganska lite kvar av en av singlarna. Så då spolade jag om den till en annan spole och så tvinnade jag på den (en ledig louëtspole alltså). På lilla trissan. Med mycket broms så det blev bra indrag. Den blev något bättre än den första delen, tror jag. Antagligen får jag försöka köra första garnet genom rocken en gång till, på "upptvinning", kanske andra delen av garnet också. Jag är glad att det inte är nyfinullen som jag massakrerar så här.

Jag funderar på om jag ska spinna mer till en tredje singel (den tog slut) och så se vad som händer om jag tvinnar med slända. Det känns som att det kan finnas en bättre möjlighet att kontrollera snodden då.

4 kommentarer:

Pysseliten sa...

Ett härligtbeskrivet spinningpass, som jag inte begriper hälften av! Men jag har ju sett vad det blir i slutändan! Fina muskelvärmare.

Cecilia N sa...

Anar att det går åt att ha ett lexikonavsnitt ...

Karin sa...

Uj, vad jobbigt det verkar! Kan det verkligen vara mindre ansträngande än ett traditionellt – äsch jag menar nutida traditionellt – spinningpass?

Cecilia N sa...

O ja. Mycket mindre ansträngande. Jag har sett folk komma från spinningpass alldeles dyblöta och högröda i ansiktet. Så var det inte alls här hemma. Det var bara tungtrampat och därmed koncentrationskrävande så att det inte skulle slå tillbaka.