måndag, februari 10, 2014

The intentional spinner

 
Spinnaren som har en avsikt, alltså. Ända sedan början så har jag varit i stadiet "IIi! Det blir en tråd!" Jag är fortfarande där. Jag är tacksam över att det blir något avlångt som håller ihop. Jag tror, hoppas, att jag är i slutfasen av det stadiet och ska nu försöka kliva in i nästa. Jag tror det handlar om att ha en idé som är mer detaljerad än "avlång" och försöka realisera den.

Eftersom kursböckerna äntligen lagts åt sidan finns det nu utrymme för "fritidskurslitteratur": "The intentional spinner". (När jag kommit så här långt i mitt författande av denna bloggpost går jag tillbaka i bloggen för att se om jag hittar något om när jag fick boken. Jag trodde att jag fått den i julklapp, men det visade sig att köpt den själv i somras. Jisses vilket minne jag har ... Tur att jag har en blogg.)

Jag sitter nu och väntar på/bevakar en gryta med garn. Jag betar det som benämndes "höstgarn" i ett tidigare blogginlägg med alun. Det är 129 gram garn inalles.
Så då tänkte jag att jag kunde ju läsa lite i boken.
När melodifestivalens första deltävling sändes spann jag ju en z-singel och en s-singel. Dessa har jag nu tvinnat ihop med s-snodd. Varför? Inte riktigt säker på det. Jag vet bara att andra på "Spinning in Sweden" gör nåt liknande ibland, fast då kanske 2st z + 1 st s för att det ska bli bra sockgarn.
Så jag öppnade alltså boken för att söka svar på frågan: Vad var det här "s+z blir s" bra för?

Jag har inte hunnit dit än. Jag har bara kommit till att tvåtrådigt garn lämpar sig väl för spetsstickning och vävning. Ett tvåtrådigt garn skyr tydligen centrum i en ögla/maska. Ett tretrådigt fyller upp öglan mer. Ett tvåtrådigt garn är olämpligt för flätstickning; sådant ska man ha flertrådiga garner till, ju fler dess bättre. "Rundheten hos traditionellt fem- eller sex-trådigt garn ger en jämn, nästan snidad, yta för flätmönstret" (s 83, min översättning).
En yta kan se ojämn ut bara av att man har använt ett tvåtrådigt garn.
"Aha!" sa jag och gick och hämtade garnet som jag ropade in på Tradera för några år sen och som sen blev till sådan besvikelse:

Det syns alltså kolossalt väl bara genom att se på det här garnet att det är "värdelöst" att sticka flätstickning med. Det blev ganska konstigt när jag stickade slätstickning också. Nu vet jag också det. Mest genom "trial and failure".
Men då blev jag lite nyfiken ... vad händer om man gör om det här garnet? Om man t ex särar singlarna och sätter ihop dem tre och tre istället?
Eller kanske fjuttar lite snodd i garnet som det är och så tvinnar ihop två tvåtrådiga till ett fyrtrådigt kabelgarn?
Ta det nu lite lugnt Cessi. Det är säkert ett jätteroligt projekt, men inte idag.

Så genom att söka ett svar så får man svar på något annat. The intentional question är fortfarande olöst. Vi får se om jag hittar svaret längre fram i boken.
Nu ska jag kolla temperaturen i betningen.

Inga kommentarer: