måndag, augusti 11, 2014

Is no more

I trettio år eller nåt har den här tröjan stickad i akrylgarn legat omonterad. Till viss del kan jag tro att det beror på att fram- och bakstycke är av väldigt olika längd. (Det syns inte att ärmarna är hellånga för att bordet är för litet.)

Så nu har det hänt som borde ha hänt för åtminstone 25 år sen: jag repade upp den.
Och så gjorde jag härvor. Och så tvättade jag härvorna.
Men garnet är krulligt likt förbaskat.
Nån som har nåt bra tips på hur det ska bli rakt?
Jag har inte tänkt använda garnet själv, men det är ju mer attraktivt på Erikshjälpen eller var det hamnar om det inte är krulligt.

3 kommentarer:

Karin sa...

Oj, börjar du komma ner i botten av projekthögen?

Krulligt garn brukar jag blöta och trä över två stolsryggar, som jag tvingar isär med en brädbit eller något annat lämpligt så att garnet sträcks när det torkar (he, he "brukar" – det har väl hänt en gång!).

Men det känns väldigt förmätet att komma med sådana enkla råd på denna expertsida!

Cecilia N sa...

Inte alls förmätet!
Blöt och linda på flaskor var ett annat recept, men det är för pyssligt. Nu när alla härvorna hänger ihop ser det ut som Jessica Gerdins hår, fast ljusblått ... Gôrmycket alltså ...

Så det där med stolarna är ett bättre stordriftstips.

Risken är att garnet blir stumt av det och att uppliva akrylgarn tror jag är ganska lönlöst ...

Funderar vidare.

Bloggblad sa...

Jag har skickat ett mail till dig på stickadressen... den som du kanske inte kollar så noga. Din andra adress försvann i kraschen.